TUI doopt nieuw vliegtuig "Flanders", speciaal aangekocht voor de luchthaven van Antwerpen: "Stiller en zuiniger"

Luchtvaartmaatschappij TUI heeft een gloednieuw vliegtuig in dienst genomen, dat speciaal werd aangekocht om te gebruiken op de luchthaven van Antwerpen. Daarom krijgt het toestel de naam "Flanders" mee. In totaal zal TUI 3 fonkelnieuwe Embraers E2 in ontvangst nemen om in Antwerpen te gebruiken, ze vervangen er oudere toestellen. 

"Dit vliegtuig is 50 procent stiller dan het vorige type, het kan meer passagiers vervoeren en het stoot minder CO2 uit", steekt Günther Hofman van TUI trots van wal. TUI heeft 3 Embraer E2-toestellen aangeschaft om in Antwerpen te gebruiken.

Luchtvaartmaatschappij TUI maakt deel uit van een groot internationaal concern, in totaal heeft TUI meer dan 130 vliegtuigen. Op de korte en middellange afstand gebruikt TUI normaal gezien enkel en alleen de Boeing 737. Maar dat toestel is te groot om in Antwerpen te gebruiken. Daarom heeft TUI 3 Embraers aangeschaft, speciaal om in Antwerpen te gebruiken.

Het toestel heeft 136 stoelen aan boord. Volgens TUI stoot het 30 procent minder CO2 uit dan de oudere Embaers die het vervangt en maakt het nieuwe vliegtuig 50 procent minder lawaai. Om de verankering in Antwerpen te vieren kreeg het toestel de naam "Flanders" mee.

De luchthaven is hier al 100 jaar, dus de buurtbewoners wisten waar ze aan begonnen.

Bart De Wever, burgemeester van Antwerpen

De luchthaven van Antwerpen is niet onbesproken. Actiegroepen uit de buurt willen dat de luchthaven sluit en wordt omgevormd tot een park. Vakantiegangers moeten volgens de tegenstanders maar vertrekken vanop Brussels  Airport, 40 kilometer verder.

Daar is Bart De Wever, de burgemeester van Antwerpen het niet mee eens. Volgens hem is de luchthaven essentieel voor de economie van Antwerpen, met name de Antwerpse haven. "En ook de artiesten die optreden in het sportpaleis maken maar wat graag gebruik van deze luchthaven."

Kritiek op de luchthaven wuift De Wever weg. "Deze luchthaven bestaat exact 100 jaar. Al langer dus dan dat de meeste mensen hier wonen. Ze wisten dat hier een luchthaven lag. Ik woon zelf ook in de buurt van de luchthaven, en ik neem de lasten er graag bij."

Is het nieuwe toestel echt zuiniger?

Wouter Dewulf, transporteconoom aan de Universiteit Antwerpen, heeft op vraag van VRT NWS de uitstoot van het nieuwe toestel grondig bestudeerd. "Het klopt dat de E2 een pak zuiniger is dan z'n voorganger, de Embraer E195", zegt Dewulf. Maar hoe zuinig is het toestel echt?

Als we enkel naar verbruik en dus CO2-uitstoot kijken, berekent Dewulf dat er per passagier ongeveer 1.88 liter brandstof wordt verbruikt, per 100 kilometer. Bij een middelgrote auto waar 5 mensen in zitten is dat 1.5 liter brandstof per 100 kilometer. Met andere woorden: als je een middelgrote auto hebt, en je zou met slechts twee personen naar Spanje rijden, stoot je volgens Dewulf méér uit met de auto dan als je het vliegtuig zou nemen. Op voorwaarde dat het vliegtuig vol zit, welteverstaan.

Tel daar de "externe kosten" bij, en de impact van de auto loopt op. "Een auto heeft een veel grotere kans om betrokken te raken bij een ongeluk dan een vliegtuig", legt Dewulf uit. "Als je die maatschappelijke kosten in kaart brengt, heeft het vliegtuig volgens een studie van CE Delft een duidelijk voordeel".

Maar bus en trein blijven volgens Dewulf toch met voorsprong de meest milieuvriendelijke manieren om met vakantie te gaan.

Meest gelezen