Direct naar artikelinhoud
AchtergrondFestivals

Waarom verliep de uittocht op Werchter Boutique zo chaotisch? En wat met Harry Styles en Rock Werchter de komende weekends?

Op de wei tijdens de optredens was de sfeer opperbest. Dat veranderde voor sommigen toen ze naar huis probeerden te geraken.Beeld Koen Keppens

Ik ga naar Werchter en neem mee: een ticket, zonnecrème en hopen geduld. Afgelopen weekend mochten festivalgangers aan den lijve ondervinden hoe geduld essentieel was om op en van het festivalterrein te raken. Loopt dat beter wanneer eerst Harry Styles en dan Rock Werchter neerstrijken op dezelfde weide?

“Bruce is al geland in de VS maar wij staan nog steeds stil op de parking.” Dat tweette TW Classic-bezoeker Alexander Forret zondagnacht uit frustratie. Na gedoe met het opladen van bandjes en het feit dat bekers inwisselen op de weide zo goed als onmogelijk bleek, was de moeilijke uittocht na het concert van Bruce Springsteen de spreekwoordelijke druppel. “Onderweg naar onze parking kregen we afwisselend de vraag om links of rechts te wandelen - hetzelfde verhaal voor de fietsers”, zegt Forret. “Daar moeten dan ook nog eens auto’s tussen rijden. Voor het uitrijden van de parking was er geen systeem, enkel chaos. Je zou verwachten dat je voor 25 euro niet alleen begeleid wordt naar de juiste plaats maar ook zonder echt heel lang aan te schuiven weg geraakt.”

Forrets tweet prijkte zondagnacht meteen boven artikels op alle nieuwssites van Vlaanderen die al een heel weekend vol hadden gestaan met berichten over de verkeerschaos in Rotselaar. De miserie begon zaterdag, toen veel mensen op hetzelfde ogenblik richting Werchter - sowieso niet de best bereikbare plek in ons land - afzakten voor Werchter Boutique. De organisatie gebruikt daar sinds dit jaar een nieuw systeem om autobestuurders naar de juiste parking te sturen, maar dat bleek nog niet feilloos - mogelijk wegens nog niet bekend genoeg.

Elke bestuurder moest een ticket kopen met een QR-code die je via Google Maps of Waze naar je parking begeleidde. “Wellicht uit gewoonte hebben veel mensen gewoon ‘festivalpark Werchter’ in de GPS ingegeven”, zegt Nele Bigaré, woordvoerster van organisator Live Nation. “Daardoor waren de verkeersstromen anders dan we hadden voorzien. Bovendien bleken er ook kleine omleidingen of wegversperringen te zijn.”

Resultaat: chaos en lange wachttijden, die bovendien nog eens herhaald werden bij de uittocht. Heel wat autobestuurders hadden hun wagen op een andere plek achtergelaten dan bedoeld, waardoor alles nog meer in het honderd liep. Ook de organisatie zag dat het zondag zo niet opnieuw kon, dus stuurde ze massaal de boodschap uit de aanbevolen routes te volgen, plaatste ze extra signalisatie en ging ze eerder op de route van mensen staan om automobilisten de juiste kant op te sturen. “Zondag verliep de instroom vlot”, zegt Bigaré. “Enkel op een van de drie parkings, de blauwe in Haacht, waren in de namiddag wachttijden.”

Autoliefde

Maar ook zondagavond ergerden verschillende automobilisten zich blauw op sociale media over de trage uittocht. Volgens de organisatie verliep die “eigenlijk zeer normaal”. “Wanneer duizenden mensen na zo’n evenement allemaal naar huis willen, gaat dat nu eenmaal gepaard met wachttijd.”

Wel zal de organisatie de lessen van zaterdag meenemen naar de komende twee weekends, wanneer eerst Harry Styles en daarna Rock Werchter de festivalweide in Werchter inpalmen. “En ik denk dat ongeveer elke concertganger na afgelopen weekend wel zal hebben meegekregen dat hij of zij de QR-codes op het parkeerticket moet gebruiken”, zegt Bigaré. Ook komt er deze week nog een geplande vergadering om alles te evalueren en te bekijken wat er beter zou kunnen. Wat betreft Rock Werchter: dan verloopt de in- en uitstroom sowieso anders, omdat mensen geleidelijker toekomen dan bij een evenement van één dag.

Dat het sowieso niet evident is om zoveel concertgangers naar huis te krijgen, beamen ze bij andere festivals. “Daar kruipen heel wat maanden voorbereiding in en door eventuele verkeerswerken wordt er bijgestuurd waar nodig”, klinkt het bij Pukkelpop.

Op Tomorrowland komen heel wat van de festivalgangers uit het buitenland die via bussen naar hotels in Brussel en Antwerpen worden gevoerd. “Maar de Belgen, dat is een ander paar mouwen: die zijn verliefd op hun auto”, zegt woordvoerster Debby Wilmsen. Hen wordt gevraagd om een parkeerticket te kopen en de festivalapp te downloaden. “Zo zien we we langs waar ze instromen”, zegt Wilmsen. “Zien we dat het pakweg vastloopt op de E19, dan tippen we je via een pushbericht op de app om een afrit vroeger te nemen.”

Nachttrein

Al lag de verkeersellende afgelopen weekend niet alléén aan de automobilisten. Zondag kwamen zoveel mensen met de fiets naar Werchter dat zowel op de fietsenparking raken als er opnieuw wegrijden frustrerend traag verliep.

Bij het openbaar vervoer maakten heel wat reizigers zich dan weer druk over de ellenlange vertraging van de nachttrein, deels omdat The Boss vijftig minuten langer speelde dan voorzien. Zo schoof het hele tijdsschema op. De Lijn had geen zin om de chaos van zaterdag opnieuw te moeten meemaken, toen de bussen niet vlot konden doorrijden. In plaats van elke bus door te laten rijden richting Leuven-station, besliste de organisatie om ze onder politiebegeleiding in blokken van drie tot vijf te laten rijden. “Mensen moesten dan wel iets langer op hun bus wachten, maar eenmaal op die bus raakten ze vlotter in het station”, zegt woordvoerder Frederik Wittock.

Maar dat leidde daar dus weer tot vertraging. Ook al omdat de NMBS wachtte op de laatste tickethouders - een plekje op de nachttrein moest je op voorhand reserveren - om te vertrekken. “Het is nacht: iederéén moet thuis geraken”, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.