Het thema veiligheid in het wielrennen is door het overlijden van Gino Mäder heel actueel. Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond, werkt aan een hele reeks maatregelen.
Volledig scherm
PREMIUM
Het thema veiligheid in het wielrennen is door het overlijden van Gino Mäder heel actueel. Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond, werkt aan een hele reeks maatregelen. © ANP / EPA / Photo News

Dit zijn de concrete maatregelen van Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond, om de koers veiliger te maken

Weinig sporten gevaarlijker dan wielrennen. De discussie over veiligheid in het peloton woedt opnieuw volop na het tragische overlijden van Gino Mäder. Wat moet gebeuren om zo’n drama’s in de toekomst te voorkomen? En wat willen de renners zelf? Adam Hansen (42), voorzitter van rennersvakbond CPA, werkt aan hele reeks concrete maatregelen. Dewelke juist en wat is de verwachte impact op de koers?

30 reacties

  • Linda Wellekens

    10 maanden geleden
    Waarom moeten er telkens eerst doden vallen vooraleer mensen/overheden iets doen ????
  • Cindy Borremans

    10 maanden geleden
    Ze rijden gelijk zotten naar beneden, zijn niet verplicht hé om die risico's te nemen
  • wim rooyakkers

    10 maanden geleden
    Nu er een slachtoffer is gevallen, willen velen hun zegje doen.en over een paar weken spreekt men hier niet meer over.kortom wielrennen is een risico sport ,en iedere renner is verantwoordelijk voor zij eigen veiligheid, durf jij je niet te mengen in een massa sprint,niet doen .en iedereen zit op het puntje van zijn stoel als ze een goede daler zien.en ja soms gaat het fout.
  • Bart Lauwers

    10 maanden geleden
    Hansen is een profwielrenner en weet het dus echt wel beter, maar je moet de dingen vooral ook bij naam durven noemen: het zijn veelal de renners die de koers gevaarlijk maken door met 100 in een gat van 4m breed te willen duiken. En eens geraken ze het toch niet, de ene wil klimmen, de andere liever dalen, dan weer een sprinter… Straf elke overtreding flink af: van de weg afwijken door op het voetpad te rijden, minder prijzengeld maar meer gestandaardiseerde veiligheidsvoorzieningen.
  • Stephan Priem

    10 maanden geleden
    Elke valpartij is er één teveel, maar de verantwoordelijkheid ligt op de eerste plaats bij de renner zelf en inderdaad het ultra lichte materiaal zal er wel voor iets tussen zitten en de ideale lijn bij het afdalen is voor elke renner anders maar het kan wel helpen.