Direct naar artikelinhoud
DM ZaptExtramy

Het enige extreme in ‘Extramy’ is de extreme overbodigheid van het format

Amy Sonck in 'Extramy'.Beeld VTM

Jan Debackere zet de blik op oneindig. Vandaag: Extramy.

Hoe wanhopig zijn de traditionele tv-zenders om toch maar wat jongere kijkers aan zich te binden, het liefst via al hun onlineplatformen? Héél wanhopig, als je Extramy ziet. Zelden waren programmaatjes van nauwelijks tien minuten zo overbodig en zo saai. De perstekst kondigde nog zo mooi ‘adrenalinepompende’ televisie aan, in realiteit snak je na enkele minuten al naar het einde. Of ben je gewoon met iets anders bezig.

De Amy uit de programmatitel, die al even inspiratieloos is als Is er wifi in Tahiti?, is Amy Sonck, dochter van Wesley en Instagram-influencer met bijna 200.000 volgers. Ze waagt zich aan extreme sporten – het is naar eigen zeggen haar gave dat ze die snel kan aanleren – al is zelfs dat extreme voor discussie vatbaar. Want is motorcross of kickboksen nu zo waanzinnig extreem? En dan moet ze nog gaan rugbyen ook. Wauw.

Soit, extreme sporten dus. Sonck waagt zich er met veel schrik en zenuwen aan, maar toont vooral dat een Instagram-personality zijn nog niet meteen betekent dat je ook een tv-programma kunt dragen. Ook al is het er dan maar eentje van tien minuten. Er is, laten we zeggen, nog wel wat marge om te groeien in haar rol.

Hoeveel kijkers Extramy haalt, zal altijd wel een goed bewaard geheim blijven. Kijkcijfers op online platformen zijn al even transparant als de gemiddelde energiefactuur. De vraag is of het er ook toe doet. Een programma als Extramy is niet alleen relatief goedkoop om maken – in pakweg een halve dag heb je alles gefilmd – veel zal het VTM ook niet gekost hebben. Extramy is gewoon als televisie verpakte marketing.

Het – nu ja – idee voor het – nu ja – programma komt van NoStrezz, een ‘all-round agency for digital marketing, influencer management, and creative campaigns’. Een bureau dat duidelijk moeite heeft om iets in het Nederlands te zeggen, maar wellicht creatiever is in het vinden van sponsors.

Extramy is, zo leert een artikel uit het vakblad MediaMarketing, “een samenwerking tussen DPG Media, het digitale bureau NoStrezz en Napoleon Sports & Casino, en is gebaseerd op een cofinancieringsmodel. Met dit model biedt DPG Media productiemaatschappijen de mogelijkheid om advertentieruimte te verkopen aan merken, waarmee een deel van het productiebudget kan worden gefinancierd.”

In mensentaal: VTM betaalt er bijna niets voor en trekt er zich wellicht niet zo heel veel van aan, NoStrezz zorgt voor de meeste centen en doet de rest. En de kijker moet het maar slikken.

“Iets geleerd vandaag?”, vroeg de kickboksleraar op het einde van de sla- en schopsessie aan Amy Sonck. Zij vond het leuk, maar laat de belangrijkste les vooral zijn dat tv-formatjes die uit de koker van een digital agency en een gokbedrijf komen al even overbodig zijn als die gokbedrijven zelf.

Extramy is te zien op VTM Go.