Blokken aan een terrasje in de Stalenstraat

Stalenstraat in Genk wordt zone 30 om geluidsoverlast van racende "patsers" tegen te gaan: "Op de Meir kan je toch ook niet keihard rijden?"

Deze zomer wordt de maximumsnelheid in de Stalenstraat in Genk verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Op die manier wil de stad het "patsergedrag" met luide, racende voertuigen in de straat verder aanpakken. Zaakvoerder Emrullah Guvenc van bar Limonata is tevreden met de beslissing van de stad: "In een straat als deze moet iedereen rustig kunnen wandelen, rondkijken en genieten."

In Genk werd beslist om de maximumsnelheid in de Stalenstraat vanaf de zomer te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur. Die maatregel moet het "patsergedrag" in de straat verder aanpakken. De handelaars hebben er namelijk al langer last van racende, luide voertuigen. 

Genk probeerde het probleem van de luide snelheidsduivels eerder ook al aan te pakken, onder andere door camera's te plaatsen die de geluidsoverlast in de straat meten. "Het fenomeen van racende wagens in de Stalenstraat is inderdaad al langer een doorn in het oog", zegt schepen van Economie Toon Vandeurzen (CD&V). "Enkelingen verzuren het voor de rest, klanten kunnen niet rustig op de terrassen zitten en geven duidelijk aan dat ze zich onveilig voelen."

Noodkreet van handelaars

Op 12 juni heeft de stad met de handelaars van de Stalenstraat samengezeten om de problematiek in het winkelgebied te bespreken. "We gaan de maximumsnelheid verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur", zegt schepen van Mobiliteit Karel Kriekemans (CD&V). "Er komen ook andere maatregelen die het voor quads en moto’s moeilijker maken om snel te rijden én de politie plant ook extra controles, zodat we de overtreders sneller én vaker kunnen beboeten."

Uitbater getuigt

De uitbater van bar Limonata, Emrullah Guvenc, is blij met de extra maatregelen tegen de geluidsoverlast: "Toen ik mijn bar zes jaar geleden opende, was de Stalenstraat gewoon een rechte straat zonder obstakels, waardoor veel mensen de neiging hadden om er heel hard te rijden. Ook nu zijn er veel jongeren die met zware voertuigen voor veel geluidsoverlast zorgen. De jonge garde kickt daarop, maar voor ons is het heel vervelend, zeker als je op een terrasje zit", zegt hij. "De stad heeft wel meerdere oplossingen geboden om het probleem aan te pakken. Het gaat dus de positieve kant op, maar er is nog werk aan de winkel." 

Op de Meir kan je toch ook niet keihard racen?

Emrullah Guvenc, zaakvoerder van Limonata

"50 kilometer per uur is nu eenmaal te snel in een straat waar zoveel horeca- en handelszaken zijn", vindt de baruitbater. "Je kan op de Meir in Antwerpen toch ook niet heel hard gaan rijden? Het is de bedoeling dat iedereen er rustig kan rondkijken en genieten, misschien een nieuwe zaak ontdekken. De lage snelheid kan de handel dus een boost geven. Bovendien is het veiliger, een win-winsituatie dus."

Limonata in de Stalenstraat

Volgens Emrullah dragen alle maatregelen bij tot een mooie toekomst voor de straat: "Ik wil dat het hier weer levendig wordt. Het is een schitterende straat met heel veel mogelijkheden. Als iedereen zo begint te denken, kan het een hele unieke en stijlvolle plek worden."

Meest gelezen