“Drinkflatie”, wanneer brouwers hun bieren lichter maken om minder belasting te betalen

Nog een ernstige aanval op de Britse manier van leven: traditionele bieren, na de beroemde thee de meest emblematische dranken in het Verenigd Koninkrijk, worden veranderd als gevolg van de economische crisis.

In het nieuws: De Daily Mail onthulde afgelopen zondag een echt schandaal, dat sindsdien is opgepikt door CNN: Britse consumenten worden bedrogen met de kwaliteit van een van hun favoriete producten, bier. Brouwers verlagen het alcoholgehalte van hun bieren, maar de verkoopprijs houdt geen gelijke tred.

  • In Groot-Brittannië staat de belasting op alcoholische dranken in verhouding tot het alcoholpercentage. Een logisch systeem, maar in het bijzonder rampzalige economische klimaat dat het land heeft getroffen, is het voor producenten verleidelijk om hun producten wat lichter te maken om de belastingen te verlagen.
  • Een fenomeen dat de Britse tabloids al “drinkflatie” hebben genoemd – een woord dat is geïnspireerd op “krimpflatie”, waarbij de hoeveelheid van een verkocht product afneemt, maar de prijs gelijk blijft. Britse bieren mogen dan ineens lichter zijn, dat betekent niet dat ze goedkoper zijn.
  • Greene King, een van de grootste brouwers en pubketens van het Verenigd Koninkrijk, heeft het alcoholpercentage van Old Speckled Hen pale ale verlaagd van 5 procent naar 4,8 procent, vertelde een woordvoerder van King aan CNN. Shepherd Neame, de oudste brouwer van het land, heeft ondertussen het alcoholpercentage van zijn Spitfire en Bishops Finger bieren verlaagd naar respectievelijk 4,2 procent en 5,2 procent, vergeleken met 4,5 procent en 5,4 procent voorheen, volgens de Amerikaanse media. We kunnen dus spreken van een fundamentele beweging in de brouwwereld aan de overkant van het Kanaal.

De Daily Mail beschouwt deze verlaging als verraad aan de consument. De krant wijst erop dat de brouwers miljoenen pond in eigen zak steken in plaats van de prijsverlagingen door te berekenen aan de detailhandel ten gunste van de drinkers in het Verenigd Koninkrijk. De werkelijkheid is iets genuanceerder, zoals je zou verwachten.

  • Integendeel, zij die spraken met CNN presenteren deze maatregel als een manier om de stijgende kosten een beetje te compenseren, na jaren van “inflatoire druk op grondstoffen, verpakkingskosten en energieprijzen”.

“Brouwers hebben de afgelopen twee jaar te maken gehad met toenemende prijsstijgingen in de hele toeleveringsketen en hebben, waar mogelijk, de kosten geabsorbeerd om te voorkomen dat klanten meer voor hun bier betalen dan verwacht.”

Emma McClarkin, Chief Executive van de British Beer and Pub Association

Bovendien geldt de trend niet voor sterke bieren – hoewel we vanuit België niet dezelfde criteria hebben om een drank als zodanig te beschouwen. Lichtere producten verkopen beter, zeggen de brouwers, terwijl de Britse maatschappij zich stilaan bewust wordt van de omvang van haar alcoholconsumptie.

In 2021 werden de burgers van het Verenigd Koninkrijk nog steeds de “wereldkampioenen binge-drinking” genoemd, met 94 procent van de burgers die beweerden het afgelopen jaar alcohol te hebben gedronken en 5 procent van de mensen onder de 25 jaar die beweerden dat het hen al op de spoedafdeling bracht. De gemiddelde consumptie van pure alcohol per hoofd van de bevolking bedroeg 12,3 liter per jaar, terwijl het Europese gemiddelde in die tijd 10,3 liter bedroeg.

(nd/cv)

Meer