De stelplaats van De Lijn in de Elektriciteitsstraat in Mechelen.© Stijn Van de Sande

Problemen in stelplaats De Lijn stapelen zich op: “Oude bussen en te weinig personeel, het is een vicieuze cirkel”

Mechelen -

Door problemen in de stelplaats van De Lijn in Mechelen moesten er de voorbije weken verschillende busritten geschrapt worden. Vooral op de lijnen 1, 2 en 5 zijn er problemen. De Mechelse bussen zijn verouderd en de technici kunnen het onderhoud niet bijhouden. Maar volgens De Lijn wordt er aan een oplossing gewerkt.

Stijn Van de Sande, Sven Van Haezendonck

De problemen bij vervoersmaatschappij De Lijn zijn niet nieuw. Zo kampte het busbedrijf in het verleden al met een tekort aan chauffeurs, wat ervoor zorgde dat ritten geschrapt werden. Maar in Mechelen staan heel wat bussen nu ook in panne. Terwijl de ene na de andere bus lijkt uit te vallen, kunnen de technici in de stelplaats niet volgen. Bovendien komen de nieuwe bussen veel trager binnen dan verwacht, wat voor extra problemen zorgt.

“We zijn in een vicieuze cirkel beland”, zegt een medewerker van de stelplaats in de Eelektriciteitsstraat anoniem. “Er is jarenlang bespaard. Op de bussen, maar ook op het personeel. Zo wordt er niet meer in shiften gewerkt en probeert De Lijn weekendwerk te voorkomen. Dat hakt in op het loon van de mensen, waardoor ze ander werk zoeken. Ongeveer de helft van de technici is aan zijn laatste maanden bezig. Maar daardoor zijn er nog minder mensen en duurt het nog langer vooraleer een bus gerepareerd wordt.”

In de stelplaats staan heel wat bussen in panne.© Stijn Van de Sande

“Het aantal bussen dat operationeel is, fluctueert uiteraard constant”, klinkt het. “Maar op een gegeven moment reden er nog veertien bussen en waren er zestig buiten dienst. Er komen dan bussen uit de stelplaatsen in Hasselt of Turnhout, maar omdat ze het oudste materiaal sturen staan ook die bussen geregeld in panne. De leeftijd van de bussen in Mechelen is sowieso een groot probleem. Elders krijgen ze nieuwe voertuigen, terwijl wij met ouden bussen moeten blijven rijden. Zo krijg je het probleem niet opgelost.”

Ritten geschrapt

Volgens de werknemer heeft dat grote gevolgen voor de dienstverlening. “Op de lijnen 2 en 5 worden er regelmatig ritten geschrapt en ook lijn 1, de centrumpendel, kent vaak problemen. Vooral de spitsbussen vallen ervan tussen. Daardoor moeten er te veel mensen op te weinig bussen, en dat zorgt uiteraard voor frustraties bij de reizigers. Bij de chauffeurs en het personeel in de stelplaats is er steeds meer gelatenheid te merken. Simpelweg omdat de situatie zo uitzichtloos lijkt.”

Lijnen 2, 5 en de centrumpendel ondervinden hinder van de problemen bij De Lijn.© Patrick Hattori

Volgens De Lijn wordt er aan een oplossing gewerkt. “Door structurele besparingen werd er in het verleden minder geïnvesteerd in de verjonging van de vloot”, zegt woordvoerster Karen Van der Sype. “Bovendien is de vloot in Mechelen inderdaad minder recent. Ondertussen wordt er wel opnieuw geïnvesteerd in nieuwe voertuigen, maar de bestelde elektrische bussen komen veel trager binnen dan ingeschat. Ze kunnen dus ook minder snel ingezet worden.”

Knelpuntberoep

“De Mechelse bussen hebben meer kilometers op de teller en hebben daardoor intensiever onderhoud en herstel nodig”, zegt Van der Sype. “Maar door een verloop van technici gebeurt dat in Mechelen nu trager dan normaal. Technicus is en blijf een knelpuntberoep. We nemen wel maatregelen om de situatie in de stelplaats te normaliseren. Zo worden er voertuigen uit andere stelplaatsen ingezet en springen technici uit andere onderhoudscentra bij. Een deel van de Mechelse bussen wordt ook tijdelijk elders onderhouden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Mechelen