foto 'Huis van Alijn'

Huis van Alijn in Gent opent expo over jaren negentig: flippo's, reuzengsm's, cassettes, discotheken en foute outfits 

In het Huis van Alijn in Gent start een nieuwe tentoonstelling over de jaren negentig met aandacht voor de trends, de mode en de maatschappelijke veranderingen van toen. Het is een nostalgische expo. "Het is de allerlaatste analoge periode, het einde van een tijdperk waar we nog echt onbereikbaar konden zijn", zegt conservator Sam De Schutter. 

De jaren negentig zijn een bepalende periode geweest voor heel wat dertigers en veertigers nu. Zij kunnen vanaf dit weekend hun hart ophalen aan een fikse dosis nostalgie in het Huis van Alijn in Gent. Het museum pakt uit met een expo waarin heel wat trends van toen aan bod komen. "We hadden de tamagotchi, de furby en natuurlijk ook de flippo", vertelt Sam De Schutter van het museum. "Het was een decennium waarin de vrije markt en de commercialisering hoogtij vierden. Dat vertaalde zich in een hele hoop merchandising die zich opvallend genoeg op de jeugd richtte." 

De digitalisering neemt in de jaren negentig ook voor het eerst een hoge vlucht. "Er waren al computers, maar het internet komt op en breekt door. De eerste enorme mobiele telefoons worden vervangen door kleinere exemplaren. Het netwerk breidt uit. De jaren negentig zijn het decennium van de bereikbaarheid", stelt De Schutter. In de expo zijn artefacten van een vergeten verleden te zien: telefoonkaarten, floppy disks en wegwerpfototoestellen. Voor tieners nu is dat vintage, of roept het vooral verbazing op. 

Sommige zaken zijn intussen geëvolueerd. Zo is de videotheek van vroeger nu de streamingdienst, of zit de handycam intussen gewoon in je smartphone. Radio luisteren doe je niet meer met een gettoblaster. Je favoriete nieuwe muziek beluister je niet op casettebandjes, maar gewoon on demand via Spotify of Apple Music. De expo toont al die evoluties en kadert ze in een breder verhaal. 

De popcultuur

De jaren negentig zijn ook het decennium waarin de commerciële omroepen doorbreken bij een breed publiek: VTM en VT4. Ze maken Amerikaanse reeksen zoals "Friends" en "The Simpsons" razend populair. Ook de radio gaat de populairdere toer op, onder meer met de komst van Radio Donna. Op muzikaal vlak scoren boysbands zoals de Backstreet Boys. Ook 'meidengroepen' zoals de Spice Girls zorgen voor de ene internationale megahit na de andere. In eigen land is de Belgische house te horen in de vele megadiscotheken die druk bezocht worden: de Zillion, La Rocca, de Boccaccio... 

De popcultuur van toen brengt ook modetrends mee die nu opnieuw in opgang zijn. De expo in het 'Huis van Alijn' toont foto's van jongeren die de kleren van toen in tweehandswinkels op de kop tikten en er nu opnieuw in rondlopen. Een foute trui van toen is nu vaak een hebbeding geworden. En, de buffalo's zijn opnieuw helemaal in. 

Nationale trauma's

De 90's zijn ook de periode van de nationale trauma's: de gruweldaden van Marc Dutroux en zijn handlangers zorgden voor een schokgolf door het hele land. Op 20 oktober 1996 trok de Witte Mars door Brussel, 300.000 mensen kwamen op straat om hervormingen binnen justitie en politie te eisen. En, ook de dood van koning Boudewijn drie jaar eerder zorgde voor een moment van ongeziene rouw. Ook die nationale trauma's komen aan bod in de tentoonstelling.

De expo "90's" loopt van 24 juni 2023 tot 21 april 2024 in het Huis van Alijn in Gent. De tentoonstelling is een nostalgische trip in een bijzondere periode uit de recente geschiedenis waarin heel wat veranderingen in een stroomversnelling zijn geraakt. Info en tickets op de website van het museum

Meest gelezen