Personeel sluizen Vlaamse Waterweg weer aan het werk: binnenscheepvaart vooral gehinderd in Limburg en Antwerpen

Het personeel dat de sluizen van De Vlaamse Waterweg nv bedient, heeft het werk hervat. De sluiswachters staakten sinds gisterenavond om zo betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Ondertussen is er succesvol overleg geweest tussen de vakbonden en de Vlaamse Waterweg NV. De actie liet zich vooral voelen op het Albertkanaal. 

De staking bij de sluiswachters van de Vlaamse Waterweg nv zit erop. Gisterenavond om 18.30 uur legden zij het werk spontaan neer. Volgens enkele binnenvaartschippers die vastlagen voor een sluis in Antwerpen of Limburg, ondervond vooral de binnenvaart op het Albertkanaal hinder. Zo waren de sluizen in Wintam, Wijnegem, Olen, Kwaadmechelen, Diepenbeek, Hasselt en Genk al zeker gesloten. Volgens de routeplanner voor de binnenvaart, VisuRis, lagen vanmorgen sluizen over heel Vlaanderen stil. Ook de scheepvaart op de kanalen Bocholt-Herentals, Gent-Oostende, Brugge-Zeebrugge en het Zeekanaal Brussel-Schelde was onderbroken. 

Volgens Geert Dermaud van socialistische vakbond ACOD was er een vertrouwensbreuk tussen het personeel en de directie. "We zitten volop in de overgang van het lokaal bedienen van sluizen naar het bedienen op afstand. Door de bediening te clusteren heb je minder personeel nodig. Op 1 januari 2024 gaat die clustering in op de Leie-as en het Albertkanaal. Maar op het terrein is nog veel onduidelijk. De druppel die de emmer deed overlopen, was een herroeping van het telefonisch loket. Schippers zouden zich voortaan elektronisch moeten aanmelden om door te kunnen varen, waardoor het loket zou kunnen sluiten in juli. De automatisering laat op zich wachten, waardoor minder mensen op het loket nog meer werk hebben dan voordien, en dat voor onbepaalde tijd nog." 

De directie zou toegevingen doen. In feite krijgen we nu min of meer wat we willen.
Jan Van Wesemael, ACOD

Nu is er dus een succesvol overleg geweest. "De sluizen en bruggen gaan weer open", zegt Jan Van Wesemael van ACOD. "Wij hebben volgende week woensdag een tweede overleg gepland met de directie en de andere vakbonden. De directie zou een aantal toegevingen doen, maar dat moet geformaliseerd worden. We krijgen nu wel min of meer wat we willen." 

Binnenvaartschippers in het duister gelaten

De actie kon op weinig begrip rekenen bij de schippers. "Normaal moesten we vandaag lossen in Massenhoven, maar dat zal niet meer lukken", vertelde binnenschipper Eric van Lint die met zijn schip Sabrina voor de sluis van Genk lag. "We hebben de sluis al vijftig keer opgeroepen, maar krijgen geen antwoord. Helemaal niets. Hier liggen ondertussen al zeker 20 schepen te wachten. Gisterenavond wisten we van niets. Gelukkig druppelde nieuws binnen via sociale media." 

Onder andere aan de sluis van Wijnegem wordt gestaakt. Archiefbeeld.

"Ze staken omdat ze betere werkomstandigheden willen. Meer weten we ook niet", vertelt Barry Rogiers, die met zijn schip Mvs Querida wachtte voor de sluis van Wintam. "Die onderhandelingen zouden al een half jaar lopen. We krijgen geen informatie en de sluiswachter zelf hier wacht ook af wat het overleg brengt. Hier liggen momenteel al zeker elf schepen. Op het Albertkanaal zullen er wel tot 100 schepen vastliggen schat ik."

Vlaamse Waterweg nv scoort geen goede punten

Voor van Lint betekent de staking een sterke financiële klap. "Onze planning loopt volledig in het honderd. Het bedrijf waar we moeten leveren, dreigt zonder materialen te vallen. We plannen onze reizen op voorhand in. Er valt er al zeker eentje weg. Dat is een hoop inkomsten die in rook opgaan. Zeker omdat er zoveel schepen liggen." Een gevoel dat Rogiers maar al te goed kent. "We moeten mensen aan het lijntje houden met weinig informatie. We kunnen niet zeggen waarom we te laat zijn en wanneer we er wel zullen zijn. Klanten tonen wel begrip, maar makkelijk werken is het niet."  

Het loopt de spuigaten uit. Er is geen enkele schipper die nog tevreden is over de Vlaamse Waterweg
Binnenvaartschipper Barry Rogiers

"Er is geen enkele schipper die nog tevreden is over de Vlaamse Waterweg", gaat hij verder. "Vorig jaar is er een nieuw decreet ingegaan dat zegt dat schroefschade en andere zaken niet meer vergoed kunnen worden. Stakingen zoals deze kunnen we niet inbrengen. Het gaat van kwaad naar erger. Onderhoud aan de sluizen gebeurt enkel als het al te laat is. Het loopt de spuigaten uit." Van Lint vindt dan weer dat de binnenvaart onterecht slachtoffer is. "Zodra er iets mis is, leggen ze ons stil terwijl dat helemaal niets uithaalt. Ze kunnen beter naar hun eigen bazen trekken, de bruggen openzetten en ons gewoon laten doorvaren." 

Meest gelezen