Wat betekent de groene lijn op sommige Nederlandse wegen?
Elke bestuurder weet wat een volle of onderbroken lijn op de weg betekent. Maar wat als er twee onderbroken wegmarkeringen zijn aangebracht, soms zelfs met een groene streep ertussen? Bij onze noorderburen kom je deze situatie regelmatig tegen. Het is dus handig als je weet hoe je dan moet handelen.
De basisregel in Nederland is dezelfde als bij ons: een stippellijn mag worden overschreden, een ononderbroken lijn niet. Maar er zijn ook enkele bijzondere varianten.
Ononderbroken naast doorgetrokken streep
Af en toe kom je bijvoorbeeld een volle en een onderbroken lijn streep elkaar tegen. In die gevallen is de streep naast je maatgevend. Is die onderbroken, dan mag je wel inhalen. Loopt de streep door, is inhalen verboden.
Daarnaast is er de dubbele volle lijn, die verkeersrechtelijk hetzelfde betekent als een enkele doorgetrokken lijn. Deze wegmarkering dient in feite ter verduidelijking van het inhaalverbod.
Rijstrookmarkering met dubbele stippellijn en groen ertussen
Verwarrender wordt het als er twee onderbroken strepen op het midden van de weg zijn aangebracht. Dat gebeurt alleen op 80-kilometerwegen. Op zo’n weg met een dubbel gestippelde middenlijn mag je inhalen, mits de omstandigheden het toelaten.
Een groene streep tussen de onderbroken lijnen kan voor nog meer verwarring zorgen. Die dient om aan te geven dat de maximaal toegestane snelheid op deze weg 100 km/u is. De groene kleur is enkel ondersteunend; de borden met daarop 100 zijn maatgevend.
Dit betekenen de lijnen op Nederlandse wegen
• Enkele onderbroken middenlijn: inhalen mag, meestal mag je hier maximaal 60 km/u
• Dubbele witte onderbroken lijn: maximaal 80 km/uur en inhalen mag
• Volle dubbele of enkele lijn: je mag hier maximaal 80 km/u en inhalen is verboden
• Dubbele witte onderbroken lijn met daartussenin groen: maximaal 100 km/u en inhalen is toegestaan
• Volle dubbele lijn met daartussenin een groene lijn: inhalen is verboden en maximaal 100 km/u
• Geen lijnen: Je mag hier maximaal 60 km/uur, kijk goed uit welk deel van de weg van jou is, inhalen mag
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.” -
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
Telkens dezelfde broodjeszaak of saladebar dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
-
PREMIUM
Drie belangrijke wijzigingen voor wie met de auto naar Frankrijk reist: "Niet of te laat betalen kan een boete tot 375 euro opleveren”
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
Vignet voor snelwegen in Zwitserland moet binnenkort geen sticker meer zijn
De Zwitserse regering heeft besloten dat de betaling van de speciale wegenbelasting op het gebruik van autosnelwegen niet meer hoeft worden aangetoond met een sticker op de voorruit. Er komt vanaf 1 augustus een elektronische versie die het kenteken als uitgangspunt heeft. De Zwitsers noemen het een “E-Vignette”. Voortaan kan je kiezen tussen een sticker of de elektronische variant. -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Independer
Krassen na het wassen of de carwash: wie draait op voor de herstelkosten van je wagen?