© Jan Van der Perre

Dit is de flitspaal van 7,5 miljoen euro, die in zijn eentje meer dan 120.000 hardrijders betrapte in één jaar

Dit is de best renderende flitspaal van het land. Hij betrapte in zijn eentje meer dan 120.000 hardrijders in 2022 en bracht daarmee in één jaar tijd voor 7,5 miljoen euro aan boetes op. Er zijn in Vlaanderen acht snelheidscamera’s die elk meer dan 50.000 bestuurders betrappen.

Koen Baumers

24 uur per dag flitsen, zonder tolerantiemarge en met alleen een technische correctie. Dat is sinds halverwege 2022 de regel voor de flitspalen en trajectcontroles op onze snelwegen. De boetes worden volledig automatisch verwerkt.

Sinds die nieuwe regeling werd ingevoerd, is het aantal geregistreerde overtredingen sterk toegenomen. Tussen 2021 en 2022 steeg het aantal snelheidsboetes van 4,66 miljoen naar 6,16 miljoen. Ter vergelijking: in 2014 waren er nog maar 3,37 miljoen snelheidsboetes in heel België. Het aantal politieboetes voor foutparkeren (456.000) en gsm-gebruik (109.000) ligt een pak lager.

De cijfers komen uit het nationale ‘Overzicht Verkeersinbreuken’ van de politie. Elke politiezone komt met zo’n apart rapport, waarbij ze voor alle snelheidsovertredingen ook de exacte locaties oplijst. Onze zusterkrant het Nieuwsblad heeft nu voor het eerst alle data van de 106 Vlaamse politiezones verzameld en met elkaar vergeleken.

© Simon Mouton

LEES OOK. 2023 wordt het jaar van de trajectcontrole: aantal controles in Limburg wordt verdubbeld

Actiefste paal

De best renderende flitspaal van het land staat in Antwerpen. Het gaat om de paal op de E19 richting Antwerpse ring, net voor het inrijden van de Craeybeckxtunnel. Die betrapte in 2022 meer dan 120.000 hardrijders of gemiddeld één keer om de vier minuten. Er werden meer boetes uitgeschreven voor overtredingen daar dan in heel Kortrijk (76.795) en Lier (44.519) samen.

De totale opbrengst van die ene paal ligt rond de 7,5 miljoen euro. Daarbij is nog niet meegeteld wat de rechtbank uitspreekt voor de 17.000 mensen die er meer dan 40 km per uur te snel reden en rechtstreeks gedagvaard werden. Kort voor het controlepunt daalt de maximumsnelheid van 120 naar 100 km per uur, de overgrote meerderheid van de mensen rijdt er minder dan 10 km per uur te snel.

LEES OOK. 8 snelheidsboetes in één week op nieuwe trajectcontrole in Gingelom: “Dit betaal ik niet”

Veel minder buiten de snelwegen

De trajectcontroles op het viaduct van Gentbrugge (maximaal 90 km per uur, 101.000 hardrijders) en op de A11 in Brugge (87.000) vervolledigen het podium. Nog vijf andere controlepunten betrappen meer dan 50.000 hardrijders per jaar, telkens op de drukke snelwegen rond Antwerpen, Brussel en Gent.

Als je de snelwegen niet meetelt, gebeuren de meeste snelheidsovertredingen op de Elisabethlaan in Antwerpen (21.859). Maar in straten en woonwijken gaat het altijd om kleinere aantallen. Zo is in het landelijke Bertem de snelheidscontrole op de E40 goed voor 98 procent van de uitgeschreven boetes. 

Wat je uit de 1.161 pagina’s met snelheidsovertredingen niet kan afleiden, is welke flitspalen er volledig werkloos bij stonden. Of het nu is omdat ze niet werken of omdat iedereen zich aan de regels houdt: de nulscores zijn niet opgenomen omdat het om een lijst van snelheidsinbreuken gaat. Wel staan er enkele sporadische mobiele controles in de lijst, waar hooguit enkele tientallen bestuurders tegen de lamp lopen. In de Eernegemsestraat in Oudenburg bijvoorbeeld, waar 43 bestuurders werden geflitst.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer