Brussel Mobiliteit vraagt vergunning aan voor heraanleg Meiserplein in Schaarbeek: rotonde verdwijnt

Brussel Mobiliteit heeft een vergunning aangevraagd voor de heraanleg van het Meiserplein in Schaarbeek. De rotonde verdwijnt en wordt vervangen door twee aparte kruispunten. Het Gewest hoopt de werken tegen de lente van 2025 te kunnen starten.

Het Meiserplein in Schaarbeek is een van de zwarte verkeerspunten in het Gewest. "Meiser is vandaag een inefficiënte, gevaarlijke en onleefbare rotonde," zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Dat het Gewest van de opstelling met één rotonde af wil, raakte twee maanden geleden al bekend. Nu heeft Brussel Mobiliteit ook de concrete plannen ingediend voor de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning.

In plaats van de rotonde komen er twee aparte kruispunten op het Meiserplein: één om het verkeer op de as Reyers- en Wahislaan af te wikkelen, en een tweede kruispunt om de verkeersstromen vanaf de Cambierstraat, de Rogierlaan, de Leuvensesteenweg en de Plaskylaan te beheren.

Daarnaast wordt het tracé van de tramlijnen licht aangepast, zodat de tramsporen het plein niet meer diagonaal oversteken. Voetgangers en fietsers zullen volgens de plannen meer ruimte krijgen en de oversteekplaatsen worden veiliger gemaakt. Door de nieuwe configuratie zou er heel wat ruimte vrijkomen voor meer groen. Brussel Mobiliteit wil er in totaal een honderdtal nieuwe bomen planten. Een vijfde van het plein zal onthard worden.

Links: het Meiserplein in de huidige situatie, rechts: het Meiserplein zonder rotonde

Werken vanaf 2025

"Het zal binnenkort worden omgevormd tot een aangenaam, groen plein voor de buurtbewoners, een knooppunt dat zowel vlotter als veiliger is voor alle vervoerswijzen," aldus Vanden Brandt.

Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) reageert alvast positief op de plannen. "Het Meiserplein is alom bekend als een gevaarlijke mix van autoverkeer, trams en voetgangers. Daar komt eindelijk verandering in. Ik ben zeer blij dat het gewest dit kluwen aanpakt en de verkeersstromen vereenvoudigt. Meer veiligheid, meer groen en meer duidelijkheid."

Tegen de lente van volgend jaar hoopt Brussel Mobiliteit de vergunning op zak te hebben. De werken zouden dan een jaar later van start kunnen gaan, in de lente van 2025.

Meest gelezen