© BELGA

Gokreclame ter discussie maar Cercle toch vier jaar in zee met Golden Palace: “Ze geloven in ons”

Sponsoring voor kansspelen en gokreclame wordt aan banden gelegd, maar toch gaat Cercle Brugge voor vier seizoenen in zee met Golden Palace.

Koen Verdruye

De afgelopen seizoenen speelde Cercle met de naam van Napoleon Games op de shirts, de komende 4 jaar wordt dat Golden Palace. Cercle maakt dit bekend naar aanleiding van de lancering van de nieuwe kits voor het seizoen 2023-24. Maar worden de sponsoring en gokreclame dan niet aan banden gelegd?

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

“Golden Palace gelooft in Cercle en in wat we mee bezig zijn”, aldus Commerciëel en Marketing directeur Jeroen Ost van Cercle. “Ze steunen ons ook in de vele acties die we ondernemen en ook in onze initiatieven richting fans en bredere gemeenschap waar Cercle op steunt.”

“Klopt”, aldus Diane Magne van Golden Palace. “Wij zijn gepassioneerd door sport en geloven in de kracht ervan om lokale gemeenschappen samen te brengen en te inspireren.”

Minister betreurt sponsordeal

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) heeft vrijdag gereageerd op het nieuws van de samenwerking tussen Cercle Brugge en kansspelbedrijf Golden Palace. Beide partijen gingen een overeenkomst van vier seizoenen aan ondanks een verbod op gokreclame. “Wettelijk mag het, maar moreel kun je je er wel vragen bij stellen”, gaf Van Quickenborne aan.

Het bericht van de nieuwe sponsordeal kwam als een verrassing omdat vanaf 1 januari 2025 alle gokreclame uit de stadions zou moeten worden gebannen. Vanaf 1 juli, zaterdag/morgen, is er een beperking voor gokreclame op televisie, radio en in advertenties.

“We hebben voor de sportsector overgangsmaatregelen voorzien zodat ze op termijn vervanging kunnen zoeken voor het sponsorgeld van gokbedrijven”, legde Van Quickenborne uit. “Daarbij zal vanaf 1 januari 2025 geen gokreclame meer toegelaten worden in het stadion. Vanaf dat moment zal ook enkel shirtsponsoring met enkel logo en naam toegelaten zijn, niet op de voorzijde, die niet groter is dan de grootte van een smartphone. Veel return on investment zal het gokbedrijf daar dus niet meer uit halen.”

“Wettelijk mag het dus, maar moreel kun je je er wel vragen bij stellen dat een sportvereniging zich toch nog wil laven aan het gokgeld. Terwijl uit recent onderzoek van de UGent net blijkt dat voetbalfans een hun neus ophalen voor een gokbedrijf als sponsor. Ze vinden een gokbedrijf geen passende sponsor, ze vinden die onoprecht overkomen en de hele sponsordeal moreel ongepast. Het is te betreuren dat Cercle Brugge dit naast zich neerlegt. Dit komt over als een middelvinger aan alle mensen die kampen met een gokverslaving en hun families”, besloot de minister.

Aangeboden door onze partners
Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer