Waarom hangen er steeds minder dode insecten op je voorruit?
Nog niet zo lang geleden vormde de voorkant van elke auto het kerkhof vol vliegen, muggen en andere vliegende insecten. De laatste jaren lijkt het echter alsof deze dieren veel minder vaak tegen auto's botsen. Hoe komt dat?
De belangrijkste reden waarom je jouw autoruit minder vaak van dode insecten hoeft te ontdoen, is dat er waarneembaar minder insecten zijn. Anders Pape Moller, een Deense bioloog, gebruikt vliegenspatten op auto's al tientallen jaren om insectenpopulaties in te schatten. Afgaande op zijn gegevens daalde het aantal insecten tussen 1996 en 2017 met 80 procent op de ene route en met 97 procent op de andere.
Omdat het moeilijk is om een betrouwbare, nauwkeurige telling van insectenpopulaties te krijgen, betekent dat niet noodzakelijk dat het totale aantal insecten met 80 tot 97 procent is gedaald. Dus ging de Amerikaanse krant The Washington Post op zoek naar autogerelateerde oorzaken. Zou het misschien kunnen dat meer aerodynamische voertuigen zorgen voor minder dode vliegen omdat die eerder van de auto wegkaatsen in plaats van ertegen te pletter te vliegen?
Naast een afname van de insectenpopulaties is het aantal maandelijks afgelegde voertuigkilometers voortdurend toegenomen.
Betere aerodynamica?
Op het eerste gezicht lijkt die uitleg logisch, maar op basis van de experts met wie ze hebben gesproken, vindt The Washington Post de betere aerodynamica geen belangrijke factor. Om te beginnen vinden veel aerodynamische verbeteringen plaats aan de achterkant van de auto in plaats van aan de voorkant, aldus de krant. Ook zijn er steeds meer SUV's en cross-overs bijgekomen met grotere en meer rechtopstaande voorruiten. En er was een lokaal Brits onderzoek dat zich richtte op insectenspatten op nummerplaten en niet op voorruiten.
Toename van autoverkeer
Uiteindelijk is het fenomeen van de steeds schonere voorruit van moderne auto's behoorlijk gemakkelijk te verklaren. Naast een afname van de insectenpopulaties is het aantal maandelijks afgelegde voertuigkilometers sinds de jaren zeventig in de westerse wereld voortdurend toegenomen. En met meer mensen die in de slipstream van anderen rijden, worden er per auto gemiddeld minder beestjes per autoruit gedood. De toename van het autoverkeer is dus de belangrijkste oorzaak, zo stelt The Washington Post.
Lees ook:
“Deze ruitenreiniger kan je wagen beschadigen”: zo was je je auto wél volgens de regels van de kunst (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
We doen het voortdurend, zonder erbij na te denken: de wagen stallen in een ondergrondse parkeergarage, en dus vaak op privédomein. Maar wat als je er een ongeval hebt? En wie is verantwoordelijk bij inbraak of diefstal? Independer.be geeft een overzicht van alles wat je moet weten. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?