Elektrische shuttlebusjes al na één dag weer op stal door laadproblemen: “Een bus is geen iPhone: die laad je niet zomaar op”

Zaterdag reed de centrumshuttle elektrisch, zondag werden de dieselbusjes opnieuw van stal gehaald.© ktb

Brugge -

Wie zondag de nieuwe elektrische shuttlebusjes wou uittesten, kwam bedrogen uit. Door problemen met het laden, werden na één dag de oude dieselbusjes weer van stal gehaald.

Koen Theuns

Niet alleen het nieuwe bussenplan van De Lijn ging zaterdag van kracht, ook de nieuwe centrumshuttle van de stad Brugge beleefde zijn vuurdoop. Zaterdag zoemden de gloednieuwe, kleine elektrische busjes vrolijk door de stad over het nieuwe parcours. Maar wie zondag opstapte, moest het doen met het goede oude dieselbusje.

LEES OOK. Elektrische busjes maandag opnieuw op post: “Laadprobleem is opgelost”

“Wegens laadproblemen”, weet een chauffeur te vertellen. “De dienstverlening zaterdag verliep vlot, maar de busjes geraakten niet op tijd klaar voor de volgende dag. Een bus is dan ook geen iPhone: die laad je niet zomaar op. Dat moet dus nog eens herbekeken worden.” Maandag zouden de elektrische shuttlebussen wel weer paraat zijn. (Lees verder onder tekst)

De totem signaleert een doorgangsverbod voor auto’s, maar in volle zon is het rode licht maar moeilijk zichtbaar.© ktb

Behalve het nieuwe bussenplan en de centrumshuttle onderging Brugge op 1 juli nog een derde aanpassing op het vlak van mobiliteit: de uitbreiding van de autoluwe zone. Voortaan wordt de Katelijnestraat dagelijks van 13 uur tot 18 uur afgesloten voor autoverkeer. Naast het verkeersbord ter hoogte van het Ankerplein moet ook een nieuwe, uit de kluiten gewassen verkeerstotem het verbod signaleren.

Ook die bleek met kinderziektes te kampen. Het systeem werkte wel zoals gepland, alleen bleek het rode licht in volle zon maar moeilijk zichtbaar. “Er wordt bekeken om sterkere lampen te plaatsen”, klinkt het bij de stad Brugge. Daarnaast bleken ook de twee nieuwe dynamische signalisatieborden niet tijdig in gang te schieten bij het ingaan van de autoluwe periode.

Hoe dan ook bleek het verbod al bij al wel goed te worden nageleefd. Autobestuurders die wel aanstalten maakten om door te rijden, werden door de vele voetgangers attent gemaakt op het verbod. Wie het verbod toch negeerde en niet over een vergunning beschikt, hoeft zich weliswaar nog niet aan een boete te verwachten. De ANPR-camera registreert de nummerplaten wel al, maar tot en met 11 juli plant het stadsbestuur om te sensibiliseren. Wie daarna toch doorrijdt, mag zich aan een boete van 68 euro verwachten.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen