Promovideo voor toerisme in de Filipijnen... met beelden uit andere landen

In de Filipijnen is commotie ontstaan over een nieuwe campagne om het land te promoten bij buitenlandse toeristen. Een van de onderdelen is een filmpje met allerlei idyllische beelden uit de Filipijnen. Maar al snel wisten een kritische blogger en het Franse persagentschap AFP te achterhalen dat minstens vijf beelden niet origineel uit de Filipijnen komen. Het reclamebureau dat het filmpje maakte, heeft zich al geëxcuseerd.

"Love the Philippines". Het is de nieuwe toeristische slogan waarmee de Filipijnse overheid bezoekers naar het land wil lokken. Eind vorige week werd een nieuwe, grootschalige campagne onder die naam gelanceerd. Daar hoorde onder meer een kort promofilmpje bij, gemaakt door een reclamebureau. De clip toonde allerlei idyllische beelden op diverse plaatsen in de Filipijnen.

Maar de clip stond nog maar amper online of er kwam al kritiek. De populaire Filipijnse blogger Sass Rogando Sasot stelde vast dat verschillende beelden in de video niet uit de Filipijnen komen, maar uit andere landen. Het fact check-team van het Franse persagentschap AFP kon bepalen dat de video beelden uit Brazilië, Indonesië, Zwitserland en de Verenigde Arabische Emiraten bevatte.

Op Facebook legt Sasot gecontesteerde beelden naast elkaar. Een zogezegd Filipijns rijstveld blijkt bijvoorbeeld op het Indonesische eiland Bali te liggen, beelden van een rit door zandduinen zijn gemaakt in de Verenigde Arabische Emiraten, en beelden van een landend vliegtuig op een luchthaven komen uit Zwitserland. Volgens Sasot zit er nog minstens één ander "vals" beeld in de video, van dolfijnen die opspringen uit de oceaan, maar is de exacte bron van die beelden nog niet bekend.

Deze rijstvelden zouden te vinden zijn in de Filipijnen (links beeld uit het promofilmpje), maar liggen eigenlijk op het Indonesische eiland Bali (rechts is stockbeeld).
Facebook/Sass Rogando Sasot

"Een ongelukkige onoplettendheid"

Het reclamebureau dat het filmpje gemaakt heeft, DDB Philippines, heeft gisteren zijn excuses aangeboden voor het gebruik van stockbeelden. Dat zijn "voorraadbeelden" die niet zozeer iets actueels tonen en die je voor een breed gamma aan onderwerpen kan gebruiken. "Een ongelukkige onoplettendheid van onze kant", zegt DDB Philippines.

Het gebruik van stockmateriaal in dergelijke video's is niet ongewoon, verklaart DDB , "maar de screening- en goedkeuringsprocedures hadden strikt gevolgd moeten worden. Het gebruik van buitenlandse stockbeelden in een campagne die de Filipijnen promoot is hoogst ongepast, en in strijd met de doelstellingen van het ministerie van Toerisme."

Ook de minister van Toerisme heeft al gereageerd. "We hebben aan DDB herhaaldelijk bevestiging gevraagd over de originaliteit en eigenaarschap van alle materiaal in de audiovisuele presentaties die aan ons zijn voorgesteld", klinkt het in een mededeling. "Telkens verzekerde DDB ons ervan dat alles in orde was." Het ministerie van Toerisme heeft het filmpje intussen van zijn kanalen verwijderd.

Met een buggy door zandduinen in de Filipijnen rijden (links)? Deze beelden blijken gemaakt te zijn in de Verenigde Arabische Emiraten (rechts).
Facebook/Sass Rogando Sasot
Een visser die zijn netten uitwerpt (links het promofilmpje), blijkt stockbeeld uit Thailand te zijn (rechts).
Facebook/Sass Rogando Sasot

Wie heeft voor het filmpje betaald?

Bij de lancering van de grootschalige promotiecampagne, waarvan het filmpje deel uitmaakt, vertelde minister van Toerisme Christina Frasco dat de volledige campagne 49 miljoen Filipijnse peso's (ongeveer 814.000 euro) kostte. Ze stelt nu dat er geen overheidsgeld is gebruikt om het promofilmpje te maken. Ook DDB beweert dat het filmpje met eigen middelen is geproduceerd.

Een bewering waaraan blogger Sass Rogando Sasot alvast geen geloof hecht, zoals uit onderstaand bericht op Facebook blijkt:   

De Filipijnen kunnen onder meer uitpakken met prachtige duiklocaties en witte zandstranden. Maar het land trekt in vergelijking met zijn buurlanden veel minder toeristen, door slechtere infrastructuur en hogere kosten. Volgens de Wereld Toerisme Organisatie van de Verenigde Naties kregen de Filipijnen vorig jaar 2,7 miljoen toeristen op bezoek. Dat is 68 procent minder in vergelijking met het pre-coronajaar 2019.

Meest gelezen