Ward Bosmans

Aangepaste verkeersregeling Mechelse stationsbuurt moet het veiliger maken voor fietsers en voetgangers

Het verkeer in de Mechelse stationsbuurt wordt voortaan anders georganiseerd. Er zijn rijrichtingen veranderd, verkeerslichten aangepast en fietspaden aangelegd. De stad wil zo meer ruimte geven aan voetgangers, fietsers en groen. 

Sinds maandagavond is de verkeerscirculatie in de stationswijk in Mechelen gewijzigd. De aanpassingen zijn het sluitstuk van de nieuwe verkeerscirculatie die de Mechelse vesten enkelrichting maken. Die werd ingevoerd na de opening van de Tangent, een jaar geleden. De Tangent is aangelegd om het doorgaand verkeer en het sluipverkeer uit de stationsbuurt te weren. Dagelijks passeren er zo'n 20.000 voertuigen langs de tangent.

"Stap voor stap hebben we de verkeerscirculatie aangepast met als belangrijkste doelstelling om het wonen, werken en bezoeken van onze stad aangenamer te maken en Mechelen klaar te maken voor de toekomst. Een kans die we dankzij de realisatie van de Tangent met beide handen hebben gegrepen", zegt burgemeester Alexander Vandersmissen (Open VLD).

Ward Bosmans

Volwaardige fietspaden en breed voetpad

Zowel voor het autoverkeer als voor de bussen van De Lijn, voetgangers en fietsers zijn er heel wat aanpassingen. "De Colomastraat, die vroeger als het ware de oprit naar de E19 was, zal enkel nog bereikbaar zijn vanuit de Leopoldstraat en wordt een doodlopend woonerf", vertelt schepen van Openbare Werken Patrick Princen (Groen). "De Hendrik Consciencestraat wordt tweerichting, maar is enkel nog toegankelijk voor plaatselijk verkeer, bussen van De Lijn, taxi’s en hulpdiensten. Voor de fietsers zorgen we in de Leopoldstraat en Conciencestraat eindelijk voor volwaardige fietspaden." Het voetpad in de Conciencestraat wordt dubbel zo breed. Er zijn extra groenvakken aangelegd en bomen aangeplant. 

Tangent en kiss & ride om pendelaars af te zetten of op te pikken

Ook in de Leopoldstraat wordt tweerichtingsverkeer ingevoerd. "Dat zal een grote aanpassing zijn want elke Mechelaar heeft het nooit anders geweten dan dat het een enkelrichtingstraat was", zegt minder-hinder coördinator van de stad Mechelen Andy Frans. Wie iemand wil afzetten of oppikken aan het station, kan best via de Tangent rijden. "Daar is ook een prachtige kiss & ride aangelegd", vertelt Frans. "Nog niet iedereen heeft die infrastructuur ontdekt. Wie toch graag vooraan aan het station wordt afgezet of aan de bushaltes, geraakt daar via de Coxiestraat. Ja kan dan wegrijden via de Consciencestraat naar de vesten." 

In afwachting van een totale heraanleg van het Stationsplein na 2028 wordt er nu al voor gezorgd dat het plein veiliger is voor alle weggebruikers. Zo kan je er niet meer rond de rotonde rijden. De zone aan het kant van het station wordt helemaal afgesloten voor de werken aan het station. Er zijn nieuwe dubbelrichtingsfietspaden aan de kant van Bar Marie. Via brede oversteekplaatsen kan je de fietspaden in de Leopoldstraat en Consciencestraat bereiken.

Ward Bosmans

Meest gelezen