Eindelijk een elektrische trein tussen Hasselt en Mol: het hele Limburgse spoornet heeft nu elektrische bovenleidingen

Vanmorgen heeft er voor het eerst een elektrische trein tussen Hasselt en Mol gereden. De installatie van de elektrische bovenleidingen is na 3,5 jaar voltooid, en daarmee is het hele spoornet in Limburg uitgerust met elektrische bovenleidingen. Op de eerste publieke elektrische treinen tussen Hasselt en Mol is het wel nog wachten tot eind volgend jaar.Ā 

Nadat de elektrische bovenleidingen volledig geĆÆnstalleerd zijn tussen Hasselt en Mol, heeft er voor het eerst een elektrische trein gereden op de lijn. De werken aan die bovenleidingen hebben 3,5 geduurd.

"Dit is een historische mijlpaal voor Limburg", vindt FrƩdƩric Petit, woordvoerder van Infrabel. "Het volledige Limburgse spoorwegnet is nu geƫlektrificeerd. Dat komt de mobiliteit ten goede, is beter voor de stiptheid en is ook duurzamer."

Pas eind volgend jaar

Op de eerste publieke elektrische treinen tussen Hasselt en Mol is het wel nog wachten tot eind volgend jaar. "We kunnen op dit moment niet zomaar treinen of materieel gaan verschuiven, want dat zou betekenen dat er elders gaten komen", zegt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. "Het is de bedoeling om vanaf eind volgend jaar met nieuwe treinen te gaan rijden voor de vervulling van het nieuwe aanbod." De volgende tien jaar moet de volledige vloot vernieuwd worden.

De komende jaren zal het treinaanbod tussen Hasselt en Mol wel worden uitgebreid. Vanaf december volgend jaar rijdt er elk uur een L-trein in beide richtingen, in plaats van om de twee uur. Vanaf december 2025 zal er zowel tijdens de ochtend- als de avondspits in beide richtingen een tweede trein per uur rijden. Die P-treinen zullen naast Hasselt en Mol ook stoppen in de stations van Zonhoven, Zolder, Heusden, Beringen, Beverlo, Leopoldsburg en Balen.

Meer dan 50 miljoen euro

"Het waren gigantisch grote werken", vertelt Petit. "De voorbije drie en half jaar hebben we op het tracĆ© van 38 kilometer tussen Hasselt en Mol de bovenleiding geĆ«lektrificeerd en geĆÆnstalleerd. Er zijn 1.250 bovenleidingspalen geplaatst en meer dan 300 kilometer aan kabels en draden afgerold. In Leopoldsburg, Heusden-Zolder en in Zonhoven zijn er installaties gebouwd die ervoor zorgen dat er stroomtoevoer is en dat de hoogspanning wordt omgezet. Zo kunnenĀ de treinen elektrisch rijden."

"In Beringen zijn dan weer drie bruggen vernieuwd en ook in Heusden-Zolder is een brug vernieuwd. Er is meer dan 50 miljoen euro geĆÆnvesteerd."

Meest gelezen