Bart Maddens: “Uitgavenplafond van 1 miljoen euro voor verkiezingscampagne is te laag”

Politieke partijen zouden te rijk zijn. Politicoloog Bart Maddens van de KU Leuven is het daarmee oneens: politieke partijen mogen veel geld bezitten, maar hij pleit wel voor beperkingen. Aan Business AM legde hij zijn standpunten uit.


Beluister hier het volledige interview met Bart Maddens:


De essentie: Maddens vindt dat politieke partijen veel geld mogen hebben, maar dat er bijvoorbeeld meer geld moet gaan naar de studiediensten. Verder is hij van mening dat het uitgavenplafond tijdens de verkiezingscampagne te laag ligt. Het gevolg daarvan is een permanente campagnemodus.

“De minst rijke partijen zijn Ecolo, Les Engagés en Groen. Zij hebben een vermogen rond de 5 à 10 miljoen euro. Er is een groot verschil omdat de overheidssubsidies worden uitgekeerd op basis van het aantal stemmen. Stemmenwinst is voor een politieke partij ook financiële winst. De partijen die het heel goed hebben gedaan het voorbije decennia, zijn heel rijk. De N-VA heeft een vermogen van meer dan 30 miljoen euro omdat de partij sinds 2009 de ene verkiezing na de andere gewonnen heeft.”

Maddens: “Politieke partijen spelen een belangrijke rol in de samenleving en mogen veel geld hebben. Het is tegelijkertijd ook belangrijk dat er een incentive blijft bestaan voor politieke partijen om privéfinanciering te zoeken via lidgelden en giften. Men zou kunnen verplichten dat politieke partijen bijvoorbeeld voor 10 of 20 procent hun inkomsten uit privémiddelen moeten halen. Op die manier worden ze verplicht om voeling te houden met de samenleving.”

Permanente campagne

“De middelen die dienen ter ondersteuning van het parlementaire werk moeten in de fractie blijven. Nu worden deze doorgestort naar de politieke partij. Ongeveer 30 procent van het totaal zijn fractietoelagen. In andere landen is dat gewoon verboden. Dat is echt een anomalie. Daarnaast zou het goed zijn om een deel van de dotatie voor te behouden voor de studiediensten. Zodat we er zeker van zijn dat toch tenminste een deel van die subsidies gebruikt wordt voor inhoudelijk werk.”

“Partijen besteden enorm veel middelen aan advertenties op Facebook. Dat is ook niet slecht besteed, het is een van de taken van politieke partijen om te communiceren met de kiezers om hun standpunten bekend te maken. Het probleem is dat wij relatief weinig verkiezingen hebben met een relatief laag uitgavenplafond van 1 miljoen euro”, stelt Maddens. “De politieke partijen kunnen de middelen die ze krijgen van de overheid maar beperkt kwijt in de verkiezingscampagne. En dus moeten ze dat uitsmeren over de volledige legislatuur. Zo krijgen we dat fenomeen van die permanente campagne.”

(nd)

Meer