De Lijn lanceert proefproject met volledig elektrische bussen in Antwerpen

De Lijn gaat zes volledig elektrische bussen en bijhorende oplaadinfrastructuur bestellen om te testen op trajecten in Gent, Antwerpen en Leuven. De raad van bestuur van de Vlaamse vervoersmaatschappij heeft daarvoor het licht op groen gezet, zo meldt De Lijn.

Als alles vlot verloopt, zouden de bussen eind 2019 moeten rijden. “Met de proeven in Antwerpen, Gent en Leuven willen we de haalbaarheid ervan testen, net als de integratie in het openbaar domein en de prestaties van de energievoorziening. Bovendien kunnen ook onze technici en operationele mensen er ervaring mee opdoen”, zegt directeur-generaal Roger Kesteloot.

Het is nog niet duidelijk wie de bussen zal fabriceren. De Lijn gaat nu op zoek naar mogelijke aanbieders. België heeft twee belangrijke busbouwers: VDL in Roeselare en Van Hool in Koningshooikt. VDL kon onlangs nog uitpakken met een recordbestelling van honderd elektrische bussen aan Nederland. Zo’n grote bestelling zit er in Vlaanderen nog niet meteen aan te komen. “Eerst moet de technologie beter op punt staan en moet de prijs zakken”, klinkt het bij De Lijn.

12 procent

Minister van Mobiliteit Ben Weyts wijst erop dat het voertuigenpark van De Lijn nu voor 12 procent elektrisch of hybride is. Het gaat vooral om hybride bussen, waarvan de vervoersmaatschappij er al meer dan 200 heeft. Volledig elektrische bussen gebruikt De Lijn momenteel enkel in Brugge, waar er drie rijden in het kader van een eerder opgestart proefproject. Het verschil met de elektrische bussen voor Gent, Antwerpen en Leuven is dat die in Brugge zonder kabel opgeladen worden (inductief).

“We zien dat 95 procent van de elektrische bussen in Europa met een conductief systeem (opladen via een kabel, red.) werkt. Wij volgen de evolutie op de markt”, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn. Ook kiest De Lijn voor bussen met een kleinere batterij die snel aan de eindhalte kan worden bijgeladen. Een kleinere batterij betekent meer zitplaatsen, maar de bussen zullen ook maar ongeveer 50 minuten kunnen rijden. De elektrische bussen zullen dan ook enkel rijden in een stedelijke omgeving.

Eerder raakte al bekend dat De Lijn vanaf 2019 enkel nog bussen met een alternatieve aandrijving zal kopen. Vanaf 2025 wil De Lijn in stedelijke omgevingen uitsluitend nog elektrisch of hybride rijden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER