Straks om de 60 kilometer laadpalen voor elektrische wagens op Europese snelwegen

© fvv

Langs de belangrijkste Europese snelwegen moeten vanaf 2026 minstens om de 60 kilometer laadpalen voor elektrische voertuigen terug te vinden zijn. Twee jaar later moet dat gelden voor de helft van het Europese wegennetwerk. Dat heeft het Europees Parlement dinsdag definitief beslist.

fee
Bron: belga

De laadpalen die vanaf 2026 om de 60 kilometer te vinden zullen zijn, moeten een vermogen van minstens 400 kW hebben en vanaf 2028 minstens 600 kW kunnen genereren. Voor vrachtwagens zal vanaf 2031 om de 60 kilometer een laadpunt te vinden zijn. Tegen die tijd moeten er langs de hoofdsnelwegen ook om de 200 kilometer waterstoftankstations worden geplaatst.

De nieuwe wetgeving, die met 514 stemmen voor, 52 tegen en 74 onthoudingen werd goedgekeurd, moet de bestaande hinderpalen voor de massale overstap naar elektrisch rijden helpen wegnemen. Zo ontbreekt nog de nodige laadinfrastructuur,en zijn elektrische wagens nog altijd relatief duur.

Vlaanderen zelf telt vandaag al meer dan 25.000 laadpunten, maakte minister van Mobiliteit Lydia Peeters vorige week nog bekend. Tegen 2025 moeten in Vlaanderen 35.000 laadpalen staan, met (ultra)snellaadinfrastructuur om de 25 kilometer langs de snelwegen en de grote verkeersassen.

Het Europees Parlement en de lidstaten beslisten ook dat de toegankelijkheid van laadpalen beter moet. Er zal ook transparant gecommuniceerd moeten worden over de prijs van de geleverde elektriciteit. Aan de Europese Commissie wordt gevraagd een databank op te zetten, die consumenten informeert over de alternatieve brandstoffen, en meer bepaald over de beschikbaarheid, de wachttijd en de prijs bij verschillende stations.