Een op de vijf Belgen kampt met financiële problemen

Uit de driemaandelijkse kmo-bevraging van de hr-dienstverlener SD Worx blijkt dat één op de vijf werknemers met financiële problemen kampt. Er zijn wel regionale verschillen.


Beluister hieronder het volledige gesprek met Annelies Rottiers, kmo-adviseur van SD Worx


In het nieuws: Belgische kmo’s schatten dat één op vijf werknemers financiële problemen ondervinden, leert de rondvraag van SD Worx bij 731 kmo-bedrijfsleiders. In Brussel en Wallonië ondervinden meer werknemers financiële problemen dan in Vlaanderen.

  • Waalse kmo’s schatten dat gemiddeld één op drie werknemers (37 procent) financiële problemen heeft.
  • In Vlaanderen daarentegen zou volgens de kmo’s slechts één op de tien werknemers (13 procent) worstelen met financiële problemen.
  • Brussel zit er tussenin met één op de vijf werknemers (22,6 procent) die moeilijk de eindjes aan elkaar kan knopen, wat de hoofdstad dichter bij ons nationaal gemiddelde brengt van 21,3 procent, althans volgens de perceptie van de kmo’s.

“Uit ons driemaandelijks onderzoek blijkt dat vooral de Waalse kmo’s financiële stress opmerken bij hun werknemers. Dit uit zich door vragen naar moment van uitbetaling bij één op de vijf kmo’s (21,7 procent) en vragen naar voorschotten (14,7 procent) of naar loonsverhoging (13,3 procent)”, merkt Annelies Rottiers, kmo-adviseur van SD Worx, op. “Financiële stress kan een impact hebben op de werkvloer: één op de tien kmo’s spreekt zelfs van een meer gespannen werksfeer en minder productiviteit. De helft is ervan overtuigd dat er weinig financiële problemen zijn, een kwart stelt dat die zich niet uiten op de werkvloer. Ook omdat er soms een taboe over heerst. Maar het is zeker niet zo dat werkgevers hun kop in het zand steken.”

Kan een werkgever helpen?

In een gesprek met onze site geeft Rottiers advies over hoe bedrijven met dergelijke situaties kunnen omgaan.

  • “Om te beginnen is het belangrijk om te letten op bepaalde signalen”, zegt ze. “Soms willen werknemers meer uren presteren. Ook meer fouten of (kortdurende) afwezigheden kunnen hierop wijzen.”
  • De kmo-adviseur raadt werkgevers aan om daar een gesprek over aan te knopen met de werknemer. “Probeer ook een open cultuur te creëren, zodat de werknemers weten dat dergelijke zaken bespreekbaar zijn. Het is daarbij belangrijk om geen oordeel te vellen over de werknemer. Luister naar de bezorgdheden.”
  • De studie van SD Worx toont aan dat volgens de meerderheid van de kmo’s (53,8 procent) de mogelijkheden om te helpen eerder beperkt zijn. “Een overzicht met officiële instanties om naar door te verwijzen (13,6 procent) en individuele coaching rond financieel welzijn (11 procent) lijken voor de kmo’s de meest haalbare opties. Een keer dat er loonbeslag is, is er toch een duidelijk teken dat de werknemer extra hulp zou kunnen gebruiken. Ook hier geldt: beter voorkomen dan remediëren. Hoe sneller de werkgever een vrijblijvend gesprek voorstelt, hoe beter”, aldus Rottiers.
Meer