Minister Gilkinet wil nachtvluchten op Brussels Airport verbieden om geluidsoverlast tegen te gaan
Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft voorstellen klaar om nachtvluchten op Brussels Airport volledig te bannen en zo de geluidsoverlast aan te pakken. Het doel van de minister is om het lawaai in de buurt van de luchthaven met 20 procent te doen afnemen en buurtbewoners meer rust te gunnen. Voor Open Vld is een totaalverbod op nachtvluchten “wereldvreemd en economische waanzin”, stelt Kamerlid Tim Vandenput. Ook Voka noemt het plan van Gilkinet “waanzinnig”.
Donderdag had Gilkinet in de Kamer aangekondigd dat het besluit tegen 21 juli zal worden neergelegd. Het moet het systeem van de “quota counts” (QC), het maximumgeluidsniveau voor elk opstijgend en landend vliegtuig, moderniseren. Die normen werden sinds 2009 niet meer herzien. “Dit dossier over de luchthaven van Brussel-Nationaal zit al veel te lang muurvast omdat er geen consensusoplossing kon worden gevonden tussen de verschillende betrokken partijen”, vindt Gilkinet.
De minister heeft naar eigen zeggen nu een plan “in het algemeen belang van alle buurtbewoners” klaar. Concreet moet de geluidsoverlast met 20 procent afnemen. Tussen 23 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s morgens mag er zelfs helemaal geen lawaai van de luchthaven meer zijn. Verder moet er 30 procent meer stilte zijn ‘s avonds van 21 tot 23 uur, 20 procent meer stilte ‘s ochtends tussen 6 en 7 uur, en 7 procent meer stilte gedurende de dag van 7 tot 21 uur. De nieuwe QC zijn ook verschillend voor weekdagen en voor zon- en feestdagen.
Oude lawaaierige toestellen mogen voorts niet meer op alle tijdstippen opstijgen en landen. Het gaat bijvoorbeeld om de oudste versies van de Airbus A330, de Airbus A320, de Boeing 737, de Boeing 767 en de Boeing 747. Uitzonderingen gelden voor regeringsvluchten of militaire vluchten, en voor politie- en noodopdrachten of vluchten om meteorologische redenen. Overdag kunnen alle toestellen van de nieuwe generatie en bijna alle generaties van middellangeafstandsvliegtuigen gewoon vliegen.
“Compleet onverantwoord”
Open Vld-kamerlid Tim Vandenput reageert verbouwereerd op het voorstel van minister Giklinet om vanaf oktober 2024 alle nachtvluchten te schrappen. “België is een land van internationale handel. Bijna 95 procent van ons Belgische bbp bestaat uit export. Export was vorig jaar in Vlaanderen goed voor 380 miljard euro. De luchthaven van Zaventem speelt daarin een cruciale rol. Wie nachtvluchten zonder meer wil verbieden, speelt met onze welvaart. Per twee vliegtuigen die hier niet landen raken we één voltijdse job kwijt. Dag na dag. Dat is compleet onverantwoord”.
Ook het Vlaams netwerk van ondernemingen Voka noemt het plan van Gilkinet “waanzinnig”. “Van het afschaffen van de nachtvluchten kan geen sprake zijn. Het is een waanzinnig idee dat recht in de prullenmand gekeild moet worden. We verwachten dan ook dat de federale coalitiepartners hun afwijzing voor dit idee luid en duidelijk laten klinken”, zegt gedelegeerd bestuurder Hans Maertens.
N-VA-Kamerlid Bert Wollants beweert dan weer dat Gilkinet “enkel voorstellen voor de eigen achterban lanceert”. “Blijkbaar moet dat verhullen dat hij niet slaagde een gedragen luchthavenakkoord te formuleren. Onze economische groeimotor kortwieken is geen zinnig plan”, schrijft hij op Twitter.
“Je kan de luchthaven ook helemaal sluiten, dan verdwijnt er nog meer overlast - maar helaas ook een economische groeimotor van Vlaanderen én Brussel. Zijn er volgens meneer Gilkinet nog niet genoeg werklozen in Brussel?”, reageert Vlaams minister van Vlaamse Rand Ben Weyts (N-VA).
Geen overleg met luchthaven
Ook Brussels Airport betreurt het plan, dat “ongeziene negatieve gevolgen voor de tewerkstelling, connectiviteit, export en economie van het land” heeft, klinkt het. Volgens de luchthaven is er bovendien geen overleg aan voorafgegaan. Brussels Airport wijst er bovendien op dat de luchthaven, de sector en de omwonenden nood hebben aan “een globale oplossing en een coherent wettelijk kader dat stabiliteit en rechtszekerheid biedt voor de duurzame ontwikkeling van de luchthaven met respect voor de omgeving”.
De bewonersgroepen en Bond Beter Leefmilieu zijn daarentegen wel tevreden met het plan van Gilkinet en spreken van “een mijlpaal voor de gezondheid van de omwonenden” en “een mooie eerste stap naar een duurzaam en toekomstgericht beheer van onze nationale luchthaven”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Jongen stop, je gaat mijn kaak breken”: Celine (80) en Jozef (78) worden midden in de nacht thuis brutaal overvallen
Antwerpen, Kapellen -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
KIJK. “Eén van de zwakste pretparken van Europa, vergane glorie”: YouTuber niet te spreken over Boudewijn Seapark in Brugge
“Wegwijzers zijn smerig, er hangt een muffe geur, frisdrankautomaten staan leeg en in het ballenbad zou ik m’n kinderen niet laten spelen." Het Boudewijn Seapark in Brugge krijgt er flink van langs in een recente YouTube-video van pretparkfan Kevin Collier. De man bracht afgelopen weekend een bezoek aan het park en deelde zijn bevindingen met zijn volgers. Die zijn niet min, maar bij het pretpark hebben ze een reactie klaar.Brugge -
-
PREMIUM28
Moeder dient klacht in nadat dossier van adoptiezoontje Alex (10) niet blijkt te kloppen: “Toen ik ontdekte wat er mis was, stortte mijn wereld in”
-
4
KIJK. Koning Filip krijgt warme ontvangst op luchthaven Namibië
Koning Filip is maandag in de Namibische hoofdstad Windhoek geland voor een officieel bezoek dat vooral in het teken staat van groene waterstof. Op de luchthaven kreeg hij een warme ontvangst, met onder meer een traditionele Afrikaanse dans. -
Afgelopen drie jaar verdwenen meer dan 51.000 alleenreizende kinderen in Europa: “Het migratiesysteem is gebroken”
Tussen 2021 en 2023 zijn in Europa minstens 51.433 niet-begeleide minderjarige vreemdelingen verdwenen uit asielcentra. Dat blijkt uit een onderzoek van het journalistencollectief Lost In Europe waar Knack, VRT NWS en De Standaard aan meewerkten. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Stakingen kostten Brussels Airlines 14 miljoen euro
-
Vlaams echtpaar op Tenerife als vermist opgegeven: “Auto verdwenen, achterdeur zat niet op slot”
Een Vlaams echtpaar is op het Spaanse eiland Tenerife als vermist opgegeven. Ook de auto van Marc Olbrechts (71) en Laura Trappeniers (66) is verdwenen. Dat blijkt uit het opsporingsbericht. Vrienden en familieleden maken zich grote zorgen. -
139
DEBAT VAN DE DAG. Een goed idee? Vias wil snelheidsmarge bij flitscontroles fors verlagen
Verkeersinstituut Vias pleit voor kleinere marges bij flitscontroles. Ze willen dat de marge niet meer dan 3 km/u bedraagt. Vandaag is die marge 6 km/u voor snelheden van meer dan 100 km/u. Op de autosnelweg kan je met andere woorden pas geflitst worden vanaf een snelheid van meer dan 127 km/u. Wat denk jij? Is een strengere marge een goed idee? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
UPDATE5
Personen met handicap botsen op weinig inclusieve arbeidsmarkt, stelt studie van Koning Boudewijnstichting