“Drie jaar na uitbreken van coronapandemie stappen we weer ongegeneerd in het vliegtuig”

Guido Cloostermans

Met het vliegtuig op reis, ooit was het een feest, tegenwoordig is het steeds meer een kansspel. Door een staking van de piloten werden het voorbije weekend op de luchthaven van Charleroi ruim 120 vluchten van Ryanair geschrapt. Het zit de piloten hoog dat de Ierse maatschappij de looninlevering naar aanleiding van de coronapandemie niet zomaar wil teruggeven. Voorts zijn de piloten niet te spreken over het plan van Ryanair om de collectieve arbeidsovereenkomst die loopt tot oktober 2024 dit jaar al te vervangen.

De staking leidde ook nu weer tot schrijnende reisverhalen. Een gezin dat halsoverkop zijn vlucht moesten vervangen door een autorit van 1.500 kilometer, een reiziger die al voor de tweede zomer op rij een vakantie zag gedwarsboomd, jongeren die niet met het vliegtuig maar met de bus naar huis moesten keren.

Een cynicus zou kunnen zeggen “dan moet je maar niet boeken bij Ryanair”, maar de problemen blijven niet beperkt tot Ryanair. Het voorbije weekend werden door een staking van het Italiaanse grondpersoneel ruim 1.000 vluchten van en naar Italië geschrapt. In Frankrijk zorgen de acties van de Franse luchtverkeersleiders al maanden voor opstoppingen. Door problemen met de paspoortcontrole op Brussels Airport moesten reizigers naar bestemmingen buiten Schengen enkele weken geleden tot drie uur aanschuiven. Er werd melding gemaakt van opstootjes.

De chaos zoals we die in de zomer van 2022 kenden op de Europese luchthavens blijft voorlopig uit. Het einde van de coronabeperkingen, de plots stijgende vraag naar vliegtickets en een nijpend tekort aan personeel zorgde in de sector voor een perfecte storm. Volgens luchtverkeersleider Eurocontrol werden in de zomer van vorig jaar dagelijks ruim 2.000 vluchten geschrapt. Ruim de helft van alle vluchten liep vertraging op.

Toch is ook vandaag de situatie gespannen. Er is niet veel nodig om het luchtverkeer in de war te sturen. Drie jaar na het uitbreken van de coronapandemie, toen we allemaal de vakantie-dicht-bij-huis leerden kennen, stappen we weer ongegeneerd in het vliegtuig. Maatschappijen zoals Ryanair en Wizz Air zagen hun vluchten met respectievelijk een kwart en een derde toenemen.

Onze reislust lijkt ontembaar. Zelfs het begrip vliegschaamte houdt ons niet tegen. De Spaanse stranden, Griekse eilanden en Italiaanse kunststeden blijven aantrekkelijk. Dat de populaire vakantiebestemmingen dezer dagen worden geteisterd door een hittegolf zonder voorgaande, is misschien een reden om onze vakantie volgend jaar anders in te vullen. Een kampeervakantie gekoppeld aan een illegale rave in Brustem bijvoorbeeld. Goedkoop en goed voor het klimaat.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer