Op de binnenring van de vesten is alleen nog lokaal verkeer toegelaten.© Dirk Vertommen

Definitieve vernieuwing Mechelse vesten duurt acht jaar en kost 73,5 miljoen euro

Mechelen -

De vesten in Mechelen moeten over een periode van acht jaar helemaal vernieuwd zijn. Dat gebeurt in fases vanaf het najaar 2025 en kost naar schatting 73,5 miljoen euro. Vlaanderen draagt veruit het grootste deel van die investering. Dat blijkt uit een samenwerkingsovereenkomst die de Vlaamse regering zopas heeft goedgekeurd.

Sven Van Haezendonck

Bijna een jaar geleden begon na een studie de tijdelijke herinrichting van de stadsring (R12). Sinds eind vorig jaar zijn de werkzaamheden achter de rug en geldt op de vesten eenrichtingsverkeer, behalve op de Tinellaan. Lijnbussen kunnen nog altijd in twee richtingen over de stadsring en fietsers kregen opvallend meer ruimte met tweerichtingsfietspaden.

De wijziging van de verkeerssituatie op de vesten is een uitloper van de optimalisatie van de R6 en de opening van de tangent (B101) in de zomer van 2022. Die twee gewestwegen zijn de alternatieven voor doorgaand verkeer. “Na een recente evaluatie zien we dat er al ongeveer 30% minder autoverkeer rijdt op de vesten. Zowel de R6 als de tangent vervullen dus goed hun rol en nemen dit verkeer weg van de binnenstad”, zegt Bart Somers (Open Vld), Vlaams minister en titelvoerend burgemeester.

Aan de Brusselpoort is er tijdelijk al ruimte voor ontmoeting gekomen.© Dirk Vertommen

LEES OOK. AWV en stad polsen naar tevredenheid over huidige inrichting Mechelse vesten

Al klinkt er ook heel wat kritiek van actiecomités en formuleren buurgemeenten zoals Sint-Katelijne-Waver bedenkingen. Zij merken op dat sommige lokale wegen opvallend meer doorgaand verkeer slikken. Tegenstanders halen ook aan dat je in de Dijlestad beduidend meer moet rondrijden om ergens te geraken. De Vlaamse overheid en de stad halen voor de vesten drie uitgangspunten aan: de verbetering van de leefkwaliteit, de verkeersveiligheid en de ruimtelijke kwaliteit.

Meer ruimte voor actieve weggebruikers

“Wanneer de projectnota definitief is, kunnen we de infrastructuur aanpassen binnen de ruimtelijke doelstellingen”, stelt Somers. Op de ruimte die vrijkomt, worden tweerichtingsfietspaden aangelegd, maar ook fietsstraten en een vrije busbaan. Voetgangers moeten overal meer plaats krijgen. De overige ruimte wordt gebruikt om meer groen aan te leggen en plekken te creëren voor spel, sport, ontspanning en ontmoeting.

Verkeer dat de binnenkant van de vesten wil bereiken, doet dat in de toekomst via busbanen, fietsstraten of parallelwegen. “Zo geven we volop ruimte aan de actieve weggebruikers, het openbaar vervoer, nieuwe functies, groen en water”, zegt Bart Somers. “Ook het autoverkeer heeft zijn plek, met focus op een vlotte doorstroming”, zegt Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Openbare Werken.

Tweerichtingsfietspaden op het Kardinaal Mercierplein.© Dirk Vertommen

Op die manier moeten de vesten volgens de overheid hun oorspronkelijke functie van lokale verdeelweg naar de wijken en het centrum terugkrijgen. Tegelijk met de herinrichting van het openbaar domein worden ook de nutsleidingen en de rioleringen vernieuwd. Alles samen is daar volgens de huidige raming een investering van 73,5 miljoen euro mee gemoeid: ruim 48 miljoen voor rekening van Vlaanderen, de stad draagt bijna vijftien miljoen en Aquafin iets meer dan tien miljoen.

Voortgang proces bewaken

Om heel het project in goede banen te leiden, sluiten de vier voornaamste projectpartners een samenwerkingsovereenkomst. Dat zijn de stad, AWV, Aquafin en Pidpa. “De verschillende partners onderschrijven de ambitie om over een periode van acht jaar en binnen een duidelijk financieel afgelijnd kader werk te maken van volledig nieuwe vesten”, vertelt minister Peeters.

“Deze overeenkomst legt de krijtlijnen van die samenwerking vast. Ze moet de voortgang bewaken van het proces, de planning én de totale kostprijs”, legt Lydia Peeters uit. De overeenkomst past ook in de uitvoering van het regionaal mobiliteitsplan 2030 van de Vervoerregio Mechelen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Blikvangers Mechelen