Elektrische auto maakt meer herrie dan auto met verbrandingsmotor (en Tesla is een van de luidruchtigste)
Elektrische auto's zijn heerlijk stil. Als je erin zit, althans. Uit testmetingen blijkt dat veel elektrische auto's, waaronder Tesla's, soms zelfs meer geluid produceren dan de gemiddelde auto, en dus ook meer dan een groot aantal auto’s met een verbrandingsmotor.
Eerst het goede nieuws: gemiddeld zijn auto's de afgelopen vijf jaar stiller geworden. Wanneer je de nieuwverkopen van 2018 en 2022 vergelijkt, blijkt dat het gemiddelde geluidsniveau in de officiële metingen is gedaald van 70 naar 67,7 decibel. Dat zou blijken uit cijfers van het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Elektrische modellen helpen hierbij, maar sommige fabrikanten van elektrische auto's doen het juist slechter dan gemiddeld door het maken van zware en snel accelererende voertuigen.
Lynk&Co
De reductie van 2,3 decibel (dB) in vijf jaar klinkt als een druppel op een gloeiende plaat, maar een daling van drie dB betekent al een halvering van het geluidvermogen. Dat betekent echter niet dat geluid dan ook als half zo hard wordt ervaren. Dit is pas het geval bij een geluidsafname van 10 dB, aldus het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Toch zijn autofabrikanten hiermee op de goede weg, zo lijkt het.
Opvallend genoeg speelt het groeiende aandeel van elektrische auto’s geen grote rol bij de daling. Dat komt doordat ze niet zo stil zijn als je zou verwachten. Tesla is zelfs een van de luidruchtigste auto's in de KBA-statistieken en met 68,9 decibel duidelijk bovengemiddeld luid. Het uit China afkomstige elektrische merk Lynk&Co is juist weer wel heel stil, met gemiddeld 65,1 decibel.
Elektromotor zoemt alleen maar
Maar waar komt het geluid vandaan als een elektromotor alleen maar zoemt? E-auto’s zijn meestal zwaarder dan vergelijkbare exemplaren met verbrandingsmotoren vanwege het extra batterijgewicht. Ook accelereren ze extreem snel. “Dit leidt tot veel hardere rolgeluiden van de banden, zelfs als de motor zelf niet zo luid is”, zegt Michael Ebert van TÜV Süd tegen persbureau dpa. Volgens het Duitse Federale Milieuagentschap overtreft het bandengeluid zelfs in klassieke verbrandingsauto’s de motor vanaf 30 km/u, althans voor mensen buiten het voertuig.
Waarschuwingssysteem elektrische auto's is verplicht
Alleen in langzamer stadsverkeer zijn de motoren dus de belangrijkste geluidsbron. Hier hebben elektrische auto’s het tegenovergestelde probleem: ze worden bij dit soort snelheden juist als gevaarlijk stil beschouwd omdat ze niet zo gemakkelijk te horen zijn als ze naderen. Een waarschuwingssysteem met akoestische signalen tot 20 km/u is daarom sinds 2021 verplicht.
De echte herrieschoppers zijn vooral auto's van sportwagenmerken Porsche en Ferrari. Zij scoren in de metingen soms waarden van boven de 70 decibel. En enkele modellen zitten zelfs boven de EU-limiet van 71 decibel voor high-performance-voertuigen, die vanaf 2024 van toepassing zal zijn.
Lees ook:
Getest in primeur: BMW iX5 Hydrogen. “Waterstof maakt komaf met dé achilleshiel van elektrisch rijden” (+)
Vanaf 2035 geen diesel- of benzinewagens meer, maar “elektrische wagen is te duur”: wat zijn dan je opties? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld