“Stop alsjeblieft met ons dit op te sturen.” Hier komt de oude kleding echt terecht die H&M van je inzamelt
Je kent ze vast, die handige kledingcontainers waarin je in elke H&M-winkel oude kleding kan deponeren. In ruil voor korting, mooi! Alleen: wat H&M daarna met je oude textiel doet, is bij lange niet zo mooi als het merk doet uitschijnen, blijkt nu.
Close the loop, noemt H&M het. Ze waren er een van de eerste mee, tien jaar geleden. Die pioniersrol leverde hen veel lof op, en het initiatief is nu zo bekend dat H&M in 2020 het equivalent van 94 miljoen T-shirts in oud textiel verzamelde.
“Elk jaar belanden duizenden tonnen textiel op de vuilnisbelt. Door fashion te hergebruiken of te recyclen, kunnen we dat omkeren”, belooft H&M op hun website. Op drie manieren gaan ze met onze oude kleding aan de slag, zeggen ze: ze brengen het weer op de markt als tweedehands kleding, of ze recyclen het tot nieuwe materialen of versnipperde textielvezels. Dat is alle informatie die we krijgen. En korting natuurlijk!
Een krant volgde met trackers waar de kledingstukken echt naartoe reizen
Goed dat H&M dat doet, denk je wellicht. Want ‘fast fashion’ is een van de grootste bedreigingen voor ons klimaat. De grondstoffen, de chemicaliën, de uitstoot, en dat in gigántische omvangen. Naar schatting zien elk jaar 100 miljard nieuwe kledingstukken het levenslicht, volgens de Nederlandse Schone Kleren Campagne. Studies tonen dat de helft ervan al binnen een jaar weggegooid wordt.
H&M is een groot deel van dat probleem. Elk jaar produceert de kledinggigant zo’n drie miljard kledingstukken. Hun ‘close the loop’-programma moet ervoor zorgen dat die niet allemaal op vuilnisbelten terechtkomen. Of ze die belofte ook echt vervullen, besloot de Zweedse krant Aftonbladet te onderzoeken.
Tien kledingstukken deponeerde een journalist in de kledingcontainers van H&M-winkels. Alleen waren die kledingstukken dit keer voorzien van een airtag met GPS. Al snel kwamen de kledingstukken in beweging.
Wat jullie landen ons opsturen, wordt alleen maar erger
Na een week belanden ze alle tien in sorteerbedrijven in Duitsland. Twee kledingstukken verdwijnen van de radar. Twee blazers gaan naar Roemenië en — hoera! — komen echt in tweedehandswinkels terecht. Drie zo goed als nieuwe kledingstukken gaan naar fabrieken in Polen, Duitsland en Indië die kledingafval verwerken tot textielvezels.
Eén item reizen de journalisten na. “Stop alsjeblieft met ons dit op te sturen”
Een jas komt in Afrika terecht, Benin. Als de journalisten het item nareizen, schrikken ze. Op grote markten in Benin zijn miljoenen fast fashion-kledingstukken te koop. Mango, Zara, héél veel H&M. Blijkt dat de inkopers in Benin onze afdankertjes krijgen. Vaak versleten, vuil, kapot of niks meer waard. “Wat jullie landen ons opsturen, wordt alleen maar erger”, zegt een verkoopster tegen de journalist. “Stop er alsjeblieft mee.”
De mensen in Benin verdrinken in ons afval, schrijft Aftonbladet. Meestal moeten ze onze oude kleding na een dag op de markt verbranden of wegwerpen. Alleen: geen vuilniscontainer groot genoeg voor al onze afdankers. Dus de stranden liggen er vol met ons goedkoop textiel. Onze slappe T-shirts en afgetrapte minirokjes liggen er weg te teren tot ze in de zee terechtkomen.
SWIPE. Aftondbladet postte de heftige foto’s die ze in Benin namen op Instagram
Drie jassen belanden uiteindelijk in de derde wereld. Aftonbladet berekent nog welke afstand de tien kledingstukken aflegden in hun reis naar een nieuwe ‘bestemming’. 9.321 kilometer. Nergens op hun website waarschuwt H&M dat het sluiten van de loop met zoveel extra uitstoot komt, of stranden in vuilnisbelten verandert. Maar vergeet die korting niet, hè. Zodat je zeker iets nieuws kan kopen.
Waarom de leugen van H&M altijd al wankel was. “Ze nemen zelfs afdankertjes van Shein aan”
In een geschreven statement reageerde H&M op het onderzoek van Aftonbladet. “H&M is volledig tegen het feit dat kleding afval zou worden. Maar er bestaan nog veel uitdagingen rond het verzamelen en recycleren van kleding en textiel. Gelukkig worden nu steeds meer gewichtige oplossingen ontwikkeld. De H&M-groep werkt daar actief aan mee.”
Kleren die veel verschillende materialen mixen kan je niet recycleren. En H&M produceert bijna niks anders
“H&M wil vooral dat je sneller weer iets nieuws koopt”, zegt Niki de Schryver. Ze is founder van COSH!, het duurzaamheidsplatform dat transparante info over kledingmerken verzamelt. Ze vond de inzamelactie van het kledingmerk altijd al dubieus. “We weten dat maar 1 procent van al het textiel vandaag gerecycleerd wordt. Je kan dat niet doen met kleren die veel verschillende materialen mixen. En H&M produceert bijna niks anders.”
“De kwaliteit van hun kleding laat ook amper toe dat die nog een tweede leven zou krijgen. Alles moet zo snel gestikt worden, om de prijs laag te houden. Bovendien neemt H&M ál je oude kleren aan in die inzamelbakken. Tuurlijk gaan ze je afdankertjes van Shein geen tweede leven proberen te geven.”
Dat onze oude kleding in de derde wereld terechtkomt, startte als een goed initiatief, vertelt Niki. “Om de bevolking daar betaalbare mode aan te bieden. Maar omdat kledingmerken ons nu alsmaar sneller nieuwe stuks doen kopen, die goedkoop zijn, maar slechter van kwaliteit, ontvangen die landen ginds alsmaar grotere volumes van kleding die echt niet veel meer waard is.”
Wat doe je dan beter wel met je oude kleding? “Koop dit aantal stuks per jaar”
De sector is wel in beweging, zegt de Schryver. “Vanaf deze maand is een wet rond ‘uitgebreide producentenverantwoordelijkheid’ van kracht. Die zegt dat textielproducenten verantwoordelijk blijven voor het textiel dat ze invoeren naar Europa. Dat houdt dus ook recycling en afvalverwerking in. Maar veel grote merken, zoals H&M, werken met tussenpartijen die hun oud textiel overnemen. Wat zij er daarna mee doen, blijft vaag.”
Dat aantal kan je aanvullen met tweedehandskleding, outfits die je huurt of ruilt met vrienden
Beter is om zelf slim met je kleding om te springen, zegt Niki, en zo veel afval te vermijden. Studies berekenden dat je idealiter maar vijf nieuwe stuks per jaar koopt, als je de planeet niet wil belasten. “En dat aantal kan je aanvullen met tweedehandskleding, outfits die je huurt of ruilt met vrienden. Mik op kwaliteit voor die vijf stuks die je koopt. Dan koop je selectiever, draag je er meer zorg voor en gaan ze langer mee.”
Je oude kleding breng je dan weer best binnen in tweedehandswinkels. “Maar heel belangrijk is dat je zelf ook koopt in die winkels”, zegt Niki. “Hun afzetmarkt moet groter worden als we willen we dat onze oude kleding daar zo massaal terecht moet kunnen. Ga naar de lokale kringloopwinkel of naar een zelfstandige shop, waar de standaarden wat hoger liggen. Is iets echt het doorverkopen niet meer waard, deponeer het dan in een kledingcontainer.”
Lees ook:
Hoe groen is ‘ecologische’ denim echt? “Jeans is pas duurzaam als het niet meer geproduceerd wordt” (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Ik droom van een trio”, deelt actrice Lynn Van den Broeck. Met dit concrete stappenplan realiseer je die fantasie
-
PREMIUM
Gelovige Heleen (20) heeft een lief online. “Maar mijn ouders denken dat hij alleen uit is op naaktfoto’s of sexting”
Heleen (20) is al een jaar smoor op Barry (20), een Mexicaan waar ze dagelijks online contact mee heeft. Het koppel is diep gelovig, wil samenwonen en trouwen. Ook al hebben ze elkaar nog nóóit gezien, het is God die het zo wil. Maar Heleens ouders staan hun geluk in de weg: “Ze denken dat hij alleen uit is op naaktfoto’s of sexting.” Relatietherapeut Wim Slabbinck geeft advies. -
PREMIUM
PORTRET. Nancy toont haar lijf dat maar 42 kilogram weegt: “Er is geen oplossing voor. Enkel pijnstilling helpt”
“Ik had dit bijna niet gedurfd en afgebeld.” Wanneer Nancy (53) onze fotostudio binnenwandelt, beeft ze van de stress. Ze oogt frêle, maar ze wil doorzetten. Het leven deelde haar zware klappen uit, en toch vond ze manieren om met liefde naar haar verzwakte lijf te blijven kijken. Met zachte stem begint ze te vertellen: “Ik weeg nog maar 42 kilo. En dat heeft niets te maken met wat ik eet.” -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Hun baby’s lijken echt, maar de zoontjes van Messalina (28) en Chelsea (23) zijn poppen: “Elke dag groeit onze band”
Moederliefde komt in veel gedaantes, bewijzen Chelsea (23) en Messalina (28). Ze koesteren hun ‘Reborn Baby’, een pop die op een echt kind lijkt. Die nemen ze mee in de buggy, kopen ze veel leuke kleertjes en leggen ze ’s avonds met een kusje te slapen. Maar wat als een voorbijwandelende Vlaming je kinderwagentje inkijkt? “Het doet me deugd om af en toe wél begrepen te worden.” -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Deze 10 goedkope beautyproducten worden ook gebruikt door professionals: “Contouren was nog nooit zo makkelijk”
-
PREMIUM
William Boeva over liefde, romantiek en peperdure uitgaven. “Een goedkopere auto krijg ik niet over mijn hart”
-
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
Acne op je dertigste, de eerste rimpels rond je veertigste of volumeverlies op je vijftigste: hoe jong je je ook voelt, je huid vertelt soms een ander verhaal. Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke skincare essentieel is op elke leeftijd en geeft de juiste timing om preventief zonnebescherming of anti-aging te smeren. “Vanaf je dertigste verlies je sowieso 1 procent collageen per jaar.” -
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
Een Belgische vrouw op vijf zou vijf jaren van haar leven inruilen voor een perfect lijf en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove. En het grootste gevaar is nog op komst, waarschuwt het verzorgingsmerk. “Onderscheiden wat echte schoonheid is en wat door AI is gemaakt, zal moeilijker worden.” Het merk onderneemt nu stappen om die evolutie tegen te werken. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”