Illya en Julie in hun elektrisch voortgetrokken retrocaravan.© RR

Met elektrische auto en zware caravan op reis? Zo doet dit koppel het

Een caravan vermindert de actieradius van een elektrische auto met de helft en er zijn nog praktische bezwaren voor elektrische kampeervakanties. De caravansector is dan ook weinig enthousiast over de omschakeling naar elektrisch rijden. Maar Illya Kuys en Julie Vermeren uit Aalst bewijzen dat het kan, zo laten ze ons vanuit een zonovergoten Bourgognestreek weten. Ze pakken het wel realistisch aan.

Dirk Hendrikx

LEES OOK. “Wie naar het zuiden wil, zit met een probleem”: wat als je met de caravan wilt reizen met een elektrische auto?

“We hebben nog maar sinds vorige vrijdag onze nieuwe wagen, een Hyundai Ioniq 5, een bedrijfswagen, geheel elektrisch”, vertellen ze. “Zaterdag zijn we vertrokken voor een rondreis in Frankrijk. Met caravan.”

Die caravan was vorig jaar tweedehands gekocht door de vader van Julie om tijdens Rock Werchter te gaan kamperen. “Het is een retro Eriba uit 1991, best wel oud dus en dat zie je er ook aan”, zeggen ze. “Het is ook een vrij klein en licht model, minder dan 750 kilogram en drie meter lang en twee meter breed.”

De gemiddelde caravan weegt rond de 1.500 kilogram, caravans van twee ton zijn geen uitzondering. “Onze auto mag ook maar maximaal 750 kilogram trekken, dat kon dus niet anders.”

De actieradius van de Hyundai zonder caravan bedraagt een indrukwekkende 520 kilometer. “In theorie, maar in de praktijk lijkt me dat niet zoveel minder te zijn”, zegt Illya. “Met caravan is het inderdaad veel minder, ik schat tussen 250 en 300 kilometer. Maar dat is goed te doen.”

Routes nationales

“We zijn eerst naar de Champagnestreek gereden en dan naar de streek rond Dijon. We hebben in totaal 1.100 kilometer gereden en we zijn maar twee of drie keer extra moeten stoppen om te laden. We doen wel geen lange ritten, behalve de eerste van 400 kilometer. Toen hebben we onderweg een laadplaats met een restaurant in de buurt gezocht. Een halfuurtje eetpauze en we konden weer verder rijden. Voor ritten van 200 kilometer hoeven we niet te laden. En op de camping hebben ze gratis laadpalen op de parking. We rijden ook alleen op de Routes nationales, niet op autowegen, zonder péage dus. Zo verbruik je ook minder. We hebben ook geladen op de gewone stroomvoorziening van de camping, maar dat ging heel langzaam. Na 74 uur waren we van 20% batterij tot 100% geraakt. Dat heeft te maken met een systeem op onze laadkabel die de belasting op het gewone stroomnet beperkt.”

LEES OOK. Goedkoper dan caravan, geschikt voor elektrische auto’s en nog meer voordelen: de vouwwagen maakt een echte comeback

Julie en Illya – zij geeft les, hij is IT-consultant – zijn best tevreden met deze manier van reizen. “Vroeger reden we altijd in één ruk naar het Zuiden, maar daar word je ook maar moe van en je zit toch nooit heel comfortabel in een auto”, zegt Julie. “Dit is echt een aanrader.”

“We gaan geen te grote afstanden doen”, zegt Illya. “Eerst wilden we ook nog dwars door Frankrijk tot in Normandië rijden, 620 kilometer over gewone wegen, 8,5 uur rijden plus dan een stuk of drie laadbeurten. Maar dat gaan we niet meer doen, dat zou wat te veel van het goede zijn.”

LEES OOK. Lezers delen hun tips om zorgeloos met de elektrische wagen te reizen: “Vertrekken tijdens een zwart weekend zonder laadfiles? Het kan”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER