illustratiebeeld

Plein rekent geld aan voor inwisseling herbruikbare bekers op Gentse Feesten: "We zetten deze menselijke fouten recht"

Op de Gentse Feesten zijn al zeker 50 teruggaves van herbruikbare bekers foutgelopen en hebben bezoekers geld betaald in de plaats van het terug te krijgen. De fouten gebeurden bij Trefpunt vzw. "We zetten dit allemaal recht, er zijn menselijke fouten gemaakt", klinkt het daar. 

Trefpunt vzw heeft al na het eerste weekend van de Gentse Feesten klachten gekregen van bezoekers die geen centen terugkregen nadat hun herbruikbare beker werd ingewisseld. "Normaal gezien storten we dat geld terug (1 euro per beker, red.) maar door menselijke fouten van het barpersoneel is dat niet altijd gebeurd en werd er onterecht zelfs geld aangerekend", laat voorzitter Raf Burm weten. Er kwamen intussen al 50 mails binnen met klachten. "We onderzoeken de fouten en bezorgen het geld terug." 

Probleem met interface

"De interface om bekers terug te geven, het computerprogramma, is niet voor alle medewerkers even duidelijk en daardoor zijn er fouten gemaakt. Het zorgde voor verwarring. We hebben de ontwikkelaar gevraagd om aanpassingen te doen. Iedereen die onterecht geld heeft betaald bij de inwisseling zal vergoed worden. We kunnen alle fouten terugvinden in het kassasysteem als bezoekers ons mailen met een betaalbewijs of uittreksel van de bank", zegt Burm. "Dit is vervelend, maar is onbewust gebeurd. Enkele jobstudenten zijn ingevallen en hebben zich vergist." 

We willen onze excuses aanbieden, we gaan dit sowieso rechtzetten

Raf Burm, Trefpunt vzw

"We hebben meer dan 100.000 bekers geretourneerd aan bezoekers en die moeten dus automatisch vergoed worden. Het duurt tot 5 dagen. Dus, mensen moeten soms wel even geduld hebben. Wie echter ziet dat er geld is verdwenen terwijl er eigenlijk geld teruggestort zou moeten zijn, die mag contact met ons opnemen via info@trefpunt.be."

"Overleg met de stad over de bekers"

Trefpunt vzw werkt, net als meer dan 10 andere pleinen, met een eigen herbruikbare beker. Daarnaast hebben ook de horecazaken vaak nog andere bekers. Over de grote diversiteit aan systemen is gemor bij de bezoekers van de Gentse Feesten. Zij kunnen niet overal meer terecht om bekers in te leveren als ze naar een ander plein trekken. Dat was vorige edities soms wel het geval, toen waren er samenwerkingen tussen verschillende pleinen. "We zoeken nu allemaal eigen oplossingen, het is gewoon heel moeilijk om een systeem te vinden dat voor heel de Feesten gebruikt kan worden. Het gaat om een enorme massa bekers die ook afgewassen moet worden. Geen enkel bedrijf kan daar nu voor instaan." 

Meest gelezen