TikTok blijkt na stresstest niet klaar voor nieuwe EU-regels

Met de Digital Service Act (DSA) wil Europa het probleem van misinformatie, inbreuken tegen de privacy en het oproepen tot geweld en haat via sociale media of online platforms tegengaan. Sociale media die in Europa actief zijn, zullen zich aan deze regels moeten aanpassen.

Waarom is dit belangrijk?

Om de privacy van de burger te beschermen enerzijds, en snel in te kunnen grijpen bij de verspreiding van foutieve informatie anderzijds, heeft de EU de DSA in het leven geroepen. Daarmee komt er meer verantwoordelijkheid bij grote techbedrijven, en zou de digitale ruimte veiliger moeten worden voor de gebruikers.

In het nieuws: TikTok is nog niet klaar voor de DSA-regels.

  • Eurocommissaris voor de interne markt en medebezieler van de DSA, Thierry Breton, gaf aan dat TikTok “nog meer werk te doen had”, voor het aan de Europese normen voldoet.
  • Volgens Breton doet TikTok veel moeite om aan de regels van de DSA te voldoen. Zo zijn er aanpassingen gebeurd in zowel het algoritme als in het transparantiebeleid.
  • Maar de deadline voor de 19 grootste platformen, die met meer dan 45 miljoen gebruikers, hebben maar tijd tot 25 augustus om aan die regels te voldoen. De klok tikt dus, en sancties lopen hoog op: boetes tot 6 procent van de globale omzet en een tijdelijke verbanning van de Europese markt.
  • Met de DSA hebben overheden de macht om bepaalde berichten die als mis- of desinformatie gezien worden, te verwijderen. Recent wierp de Franse president Emmanuel Macron op om sociale media plat te leggen, in het geval dat Franse relschoppers zich opnieuw via die kanalen organiseren. Toen zei Breton, eveneens een Fransman trouwens, dat dit onder de DSA mogelijk is. Daar kwam veel kritiek op.
  • Op 17 februari 2024 zou de wet officieel van kracht gaan.
Meer