"Barbie" kent met 180.000 bezoekers beste Belgische opening van het jaar en breekt ook Amerikaans box office record

De Barbie-film kent met meer dan 180.000 Belgische bezoekers de beste opening van het jaar in ons land. De film gaat voorbij alle voorspellingen en stevent af met een wereldwijde opbrengst van 337 miljoen euro op een nieuw box office record voor dit jaar. De opposant "Oppenheimer" lokte bijna 115.000 toeschouwers tijdens het eerste weekend. De film over de vader van de atoombom bereikte wereldwijd een box office van 174 miljoen dollar.

De box office van afgelopen weekend onthult stilaan de winnaar van de "Battle of Barbenheimer". "Barbie" haalde op drie dagen 155 miljoen dollar binnen aan de Amerikaanse bioscoopkassa's en 187 miljoen dollar aan de internationale kassa, wat de wereldwijde box office op 337 miljoen dollar brengt. 

In de Amerikaanse cinema's steekt Greta Gerwigs film daarmee "The Super Mario Bros. Movie" voorbij als best scorende film van het jaar. Die op Nintendo-figuurtjes gebaseerde film haalde tijdens het openingsweekend in april iets meer dan 146 miljoen dollar binnen in de Verenigde Staten.

Beste opening van het jaar in België

Niet alleen in het buitenland steekt "Barbie" er met kop en schouder bovenuit, ook in België breekt de film records. Met een opening van 1.829.000 euro, kent de film de beste opening van het jaar in ons land. Er kwamen volgens Warner Bros. meer dan 180.000 mensen kijken de afgelopen zes dagen. 

Bij Kinepolis vonden 68.000 mensen de afgelopen dagen hun weg naar de zalen voor "Barbie". "De bezoekers reageren ook allemaal heel enthousiast op de film", zegt Stijn Vanspauwen van Kinepolis. "Dat doet ons vermoeden dat het succes nog wel enkele dagen en zelfs weken zal aanhouden." 

Ook in de zeven bioscopen van UGC kwamen in het totaal 26.600 mensen kijken naar Barbie. "Ik denk dat het een van de beste openingen is bij ons sinds de pandemie", stelt Peter Adriaansen van UGC Mechelen. 

Wordt "Barbie" dan de best scorende film van het jaar? "Het is nog wat vroeg om dat te zeggen, maar het is ongetwijfeld al de best scorende film van de zomer." Volgens Kinepolis doet de film het even goed als bij de release van "Zillion" en zelfs beter dan de de release van "Super Mario Bros. Movie". 

De nieuwe films deze zomer, zoals "Barbie" en "Oppenheimer", zorgen ervoor dat Kinepolis veel mensen over de vloer krijgt. "De films zijn daar heel bepalend voor, maar ook het weer. Het is nu enkele dagen slecht weer, dus meer mensen komen over de vloer. Maar woensdag, toen het mooi weer was, vonden ook heel wat mensen het de moeite om "Barbie" te zien. 

Roze wolk

Met 337 miljoen dollar wereldwijd verdiende "Barbie" afgelopen weekend dus het dubbele van het kostenplaatje van 145 miljoen euro terug. Ter verduidelijking gaat dat bedrag over de productie, en spreken we nog niet over de miljoenen dollars die gespendeerd werden aan de marketingmachine.

Daar eindigt de roze wolk voor de cast en crew van "Barbie" niet. De film vinkt meerdere primeurs af, aangezien zo'n recordbedrag meestal voorbehouden is voor blockbusters met superhelden in de hoofdrol, of voor de grote franchises. Dat bewijst de top drie van box office openingsweekends: "Avengers Endgame", "Spider-Man: No Way Home" en "Avengers: Infinity War".

Bovendien is het een record dat meestal voorbehouden is voor mannelijke regisseurs. Zo schrijft Greta Gerwig dus box office geschiedenis, gezien "Barbie" het grootste openingsweekend ooit binnenhaalt voor een vrouwelijke regisseur.

BEKIJK - Achter de schermen van de film "Barbie": "Alles was zo nostalgisch":

Videospeler inladen...

Beste openingsweekend voor Christopher Nolan in België

Ook "Oppenheimer" van Christopher Nolan scoort beter dan op voorhand werd voorspeld, met een wereldwijd totaal van 174 miljoen dollar. In eigen land haalde de oorlogsfilm 80,5 miljoen dollar binnen, internationaal bijna 94 miljoen dollar.

In België mag de film "Oppenheimer" het openingsweekend afkloppen op 150.000 bezoekers. Daarmee brak regisseur Nolan al zijn eigen records in ons land. 

48.000 mensen bij Kinepolis tegenover 14.700 bij UGC kozen tot nu toe voor de film over de vader van de atoombom. "Dat aantal ligt lager omdat "Barbie" jongere mensen aanspreekt en die hebben vakantie. Oudere mensen die naar "Oppenheimer" willen, plannen hun bezoek vaak later in. Het succes van de film zal dus niet snel uitdoven", verwacht Vanspauwen. 

Kiezen is verliezen

De twee geanticipeerde films geven een boost aan de cinema’s en de filmstudio’s, die een tot nu toe moeizame zomer achter de rug hebben. Ondanks dat er meer films in de zalen lopen dit jaar, lag de kaartenverkoop tot nu toe lager dan vorig jaar. 

De twee films zorgden samen voor het grootste box office weekend in het post-pandemisch tijdperk. Ongetwijfeld zat het sociale mediafenomeen "Barbenheimer" daar voor iets tussen. De strijd tussen de twee films die op dezelfde dag uitkwamen, bracht vele cinemagangers in de zalen van beide films op dezelfde dag, onder het motto "kiezen is verliezen".

Meest gelezen