Heel wat dieselauto's afgekeurd door nieuw roetmeetsysteem: "Belangrijk om ook eens een lange afstand te rijden"

De Vlaamse centra voor autokeuringen hebben het afgelopen jaar twaalf procent van de dieselmotoren met euronorm 5 en 6 afgekeurd omdat die te veel roetdeeltjes uitstoten. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie GOCA. Sinds juli vorig jaar zijn de metingen vernieuwd om roetdeeltjes te meten, sindsdien worden daardoor veel meer auto's afgekeurd. Zij rijden voorlopig nog rond met een groene kaart, aangezien er nog een overgangsregeling geldt tot 1 december.

Sinds 1 juli 2022 wordt er tijdens de autokeuring nieuwe apparatuur gebruikt om de uitstoot van fijnstof te meten. De zogenoemde deeltjesteller telt het aantal roetdeeltjes in de uitlaat en bekijkt zo of de roetfilter nog goed werkt. De klassieke roettest was niet meer in staat de kleine roetdeeltjes op te sporen, die de nieuwe dieselmotoren met euronorm 5 en 6 uitstoten.

Heel wat nieuwe dieselauto's reden blijkbaar nog vervuilend rond. Om die uitstoot uit de lucht te halen, werd de nieuwe meting een jaar geleden ingevoerd door minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Die detectie is belangrijk, zegt docent autotechniek Marc Pecqueur (Thomas More hogeschool). "Hoe kleiner die deeltjes zijn, hoe gevaarlijker", vertelt Pecqueur. 

"Het is op zich niet zo verrassend dat zoveel nieuwe wagens toch niet aan de normen voldoen. We hebben dat in het labo al langer gezien. Het is ook een typisch fenomeen voor mensen die relatief weinig kilometers rijden met een dieselwagen. Zo'n motor heeft zeker een half uur tot drie kwartier nodig om op temperatuur te komen." Een tip die Pecqueur dan ook mee geeft, is om af en toe gewoon eens een lange afstand te rijden, bijvoorbeeld naar de Ardennen. "Op die manier belast je de motor voldoende en kunnen de systemen regenereren."

De oorzaken voor een afkeuring zijn divers en de kosten kunnen hoog oplopen
Marc Pecqueur, docent Autotechniek Thomas More hogeschool

Dat de auto's vervolgens niet heelhuids door de keuring komen, kan met verschillende dingen te maken hebben, zegt Pequeur. "Het kan aan de roetfilter zelf liggen, maar ook bijvoorbeeld aan het EGR-systeem dat uitlaatgassen opnieuw door de motor jaagt om de uitstoot te verminderen. De oorzaken zijn divers en de kosten kunnen hoog oplopen."

Wanneer wordt je wagen afgekeurd?

Met een roetfilter zou een auto geen of bijna geen fijnstofdeeltjes mogen uitstoten. Bij een goed werkende diesel zijn dat er amper een paar duizend.

  • Vanaf 250.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter is er een mogelijk probleem met de roetfilter en krijg je bij de keuring een groene kaart met opmerking
  • Vanaf 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter wordt je wagen afgekeurd. Tot 1 december krijg je ook dan nog een groene kaart, vanwege de overgangsregeling.

Afgekeurd, maar toch groen

Tot 1 december loopt nog een overgangsregeling. Wagens die nu dus worden afgekeurd, krijgen nog een groene kaart, maar moeten tegen de volgende keuring hun uitstoot in orde hebben gebracht. Zij rijden voorlopig nog rond, rode kaarten worden nog niet uitgedeeld.

Copyright © 2018, Maren Winter, licensed via EyeEm Mobile GmbH

En dat zijn er blijkbaar behoorlijk wat. Het afgelopen jaar keurden de Vlaamse centra voor autokeuringen twaalf procent van alle dieselauto's met euronorm 5 en 6 af. Bijna 5 procent kreeg een opmerking. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie GOCA.

GOCA raadt bestuurders aan om hun wagen grondig te laten onderzoeken door een professionele garagist. "Niet alleen de roetfilter, maar alle motoronderdelen moeten bekeken worden, want ook die kunnen aan de basis liggen van een te hoge uitstoot", schrijft de federatie in het persbericht.

"Iedere merkdealer kan een herstelling in principe uitvoeren", zegt Pecqueur. "Het moeilijke is dat het moeilijk in te schatten is wat de kost zal zijn. Een roetfilter kost al snel vijfhonderd euro, maar er zijn er ook van drieduizend euro naargelang het type voertuig. Dan moet je jezelf afvragen of het sop de kolen nog wel waard is en je niet beter een nieuwe wagen koopt."

BEKIJK - De nieuwe fijnstofmeting van GOCA Vlaanderen:

Meest gelezen