Brand op vrachtschip boven Waddeneilanden kan nog dagen duren: “Wegslepen niet mogelijk en blussen vergroot risico op zinken”
UpdateDe brand die dinsdagavond is uitgebroken op een vrachtschip boven het Nederlandse Waddeneiland Ameland is nog altijd niet onder controle. En dat kan naar verluidt nog enkele dagen duren. Volgens de Nederlandse kustwacht kan het vuur niet geblust worden omdat het bluswater stabiliteitsproblemen kan veroorzaken, wat het risico op zinken – en op “een ware milieuramp” – zou vergroten. Zolang de brand woedt, kan het vrachtschip ook niet worden weggesleept.
Op het vrachtschip, de Fremantle Highway, brak dinsdag iets voor middernacht brand uit. Volgens de lokale nieuwssite Wâldnet kreeg de schipper rond 2.13 uur het advies om het schip compleet te evacueren. Er waren 23 bemanningsleden aan boord. Een aantal bemanningsleden sprongen overboord, waarbij één van hen om het leven kwam. De overlevenden werden opgepikt door schepen die te hulp schoten. De resterende bemanningsleden aan boord werden met helikopters van de kustwacht van het schip gehaald. Zestien bemanningsleden hadden ademhalingsklachten en werden naar het ziekenhuis vervoerd. Geen van hen verkeert in levensgevaar.
Het Panamese schip, dat op ruim dertig kilometer boven de kust van het Waddeneiland ligt, was op weg vanuit het Duitse Bremerhaven naar Port Said in Egypte. Het 200 meter lange schip vervoert 2.857 auto’s, waaronder zo’n 300 van het Duitse automerk Mercedes-Benz. Dat meldt persbureau ‘Bloomberg’. Van welke automakers de rest van de voertuigen aan boord zijn, is nog niet bekend. Volkswagen laat bijvoorbeeld weten daar nog niets over te kunnen zeggen en BMW zegt met rederij K Lines contact te hebben. Voor zover bekend waren er 25 elektrische wagens aan boord. “Het vermoeden is dat de brand is uitgebroken in een elektrische auto”, aldus de kustwacht.
Schip kan niet worden weggesleept
Het zou naar verluidt nog dagen duren vooraleer de brand onder controle kan worden gebracht. Volgens de Nederlandse kustwacht is het niet mogelijk om bergers aan boord van het vrachtschip te laten, die nodig zijn om het te kunnen wegslepen. Een bergingsvaartuig heeft een noodverbinding met het schip en houdt de Fremantle Highway zo gecontroleerd op één positie. “Maar als je een schip van 200 meter lang op een andere plek wilt krijgen, heb je een grotere sleepboot nodig met een grotere sleepkabel en moeten er mensen aan boord komen”, klinkt het.
Voordat het vrachtschip verplaatst kan worden, moet de temperatuur aan boord dalen. Daarvoor worden de zijkanten van het schip gekoeld met een brandblusinstallatie vanaf de sleper Fairplay 30.
KIJK. “Door de warmte kunnen ze niet aan boord om het schip weg te slepen”
Bluswater vergroot risico op zinken
De kustwacht benadrukt voorts dat de brand aan boord van de Fremantle Highway nog niet geblust kan worden. Zo kan het bluswater stabiliteitsproblemen veroorzaken, wat het risico op zinken vergroot. En als het schip zou zinken, zou dat “een ware milieuramp” zijn, klinkt het. “Een ramp voor de Noordzee en Waddenzee”, aldus stichting De Noordzee. “Het betekent dat het schip met zijn brandstof en de lading van duizenden auto’s op de bodem terechtkomt.” Ook de burgemeester van Ameland vreest daarvoor. “Het is de grote angst van de eilanden.”
Een zogenaamde oliebestrijdingsvaartuig van de Nederlandse Rijkswaterstaat is in de buurt om eventueel vrijgekomen olie meteen te kunnen opruimen, maar “dat is tot op heden gelukkig niet het geval”, liet de Waddenvereniging woensdag rond 18.00 uur weten. Waar de Fremantle Highway naartoe wordt verplaatst als het vuur uit is, is nog niet duidelijk. Volgens de Waddenvereniging zal het in ieder geval gaan om een plaats ten noorden van de noordelijke vaarroute, één van de twee internationale zeeroutes tussen Duitsland en Nederland.
KIJK. Ploeg VTM NIEUWS kan langs brandend schip varen
“Uitzonderlijke scheepsbrand”
Volgens de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is de scheepsbrand erg uitzonderlijk. “Dit soort scheepsbranden komen we gelukkig niet veel tegen voor onze kust”, zegt een woordvoerder. Volgens hem komt het ongeveer om de drie jaar voor. “Over het algemeen zijn zeeschepen sterk en krachtig, er moet dus echt veel aan de hand zijn voordat je iemand van boord haalt.”
De meest voorkomende incidenten in de handelsvaart zijn volgens de KNRM ongelukken aan boord of zieke bemanningsleden die van het schip moeten worden gehaald. Ook wordt er vaak om medische assistentie gevraagd.
Er geldt op dit moment een vliegverbod boven het gebied waar het brandende vrachtschip ligt, zegt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het gaat om een tijdelijk verbod, op verzoek van de kustwacht om hulpdiensten de ruimte te geven. Alleen hulpinstanties mogen het gebied betreden. Er mag dus bijvoorbeeld wel een politiehelikopter vliegen. Het vliegverbod heeft volgens de kustwacht niets te maken met gevaarlijke stoffen die mogelijk vrijkomen.
Eerder branden op vrachtschepen
De kustwacht wijst naar eerdere branden op vrachtschepen die lang duurden, zoals in 2021 bij Sri Lanka en vorig jaar bij de Azoren. Voor de kust van de Portugese eilandengroep vloog half februari 2022 een vrachtschip met auto’s aan boord in brand. Twee weken later zonk deze door hevige golven. Het schip, de Felicity Ace, was geladen met duizenden Volkswagens, Porsches, Audi’s, Bentley’s en Lamborghini’s en was op weg van het Duitse Emden naar de Verenigde Staten. In 2021 brak brand uit op een containerschip voor de kust van Sri Lanka. Het kostte dertien dagen om de brand te blussen en daarna zonk het schip deels. Al die tijd lekte het schip chemicaliën en microplastics. Veel daarvan kwam in het water terecht en de nabijgelegen stranden lagen vol met microplastics.
KIJK. Hoe gevaarlijk zijn elektrische auto’s op schepen?
Lees ook:
Zes vragen over het brandend schip in de Waddenzee: waarom verloopt de berging zo moeizaam? Wat met de zeehonden? (+)
Als de eerste springers zwaargewond uit het water komen wordt duidelijk: dat schip is te hoog (+)
Elektrische wagen zet schip in lichterlaaie. Mag je e-auto binnenkort nog op de ferry? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Als de eerste springers zwaargewond uit het water komen wordt duidelijk: dat schip is te hoog
-
Tiener (15) en zijn moeder in de cel voor doodslag op 16-jarige Matisse in Frankrijk
Twee dagen na de dood van de 16-jarige Matisse in het Franse Châteauroux is een 15-jarige aangeklaagd voor doodslag. Ook de moeder van de jonge tiener is aangeklaagd, voor opzettelijk geweld tegen een kwetsbaar persoon. Zij zou het slachtoffer een klap hebben gegeven. Dat meldt het openbaar ministerie in een persbericht. -
Vrees voor minstens vijftig doden bij gezonken boot voor de Canarische eilanden
Op een honderdtal kilometer ten zuiden van het Canarische eiland El Hierro begon maandag een schip met zestig passagiers te zinken. Negen passagiers werden maandagochtend uit het wrak gered, nadat de Spaanse reddingsdienst op de hoogte werd gebracht. Voor de vijftig overige passagiers wordt het ergste gevreesd. -
-
Afgelopen drie jaar verdwenen meer dan 51.000 alleenreizende kinderen in Europa: “Het migratiesysteem is gebroken”
-
Vulkaan Ruang op Indonesië barst weer uit: gevaar voor tsunami’s
De vulkaan Ruang op Indonesië, die al weken actief is, komt maar niet tot rust. Dinsdagavond lokale tijd slingerde de 725 meter hoge vulkaan in de Sangihe-archipel ten noorden van het eiland Sulawesi een 2.000 meter hoge kolom van as, rook en rotsen de lucht in. De autoriteiten hebben opnieuw het hoogste alarmniveau afgekondigd. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
8
China ‘verdrijft’ Filipijnse kustwacht met waterkanon uit betwist gebied
-
Terminaal zieke Cheng (46) wint Amerikaanse Powerball-jackpot van 1,3 miljard dollar
-
Nieuwe miljardenfusie in de satellietsector wil concurrentie aangaan met Elon Musk
Het Luxemburgse satellietbedrijf SES heeft een akkoord bereikt rond de overname van zijn Amerikaanse rivaal Intelsat voor 3,1 miljard dollar (omgerekend zo’n 2,9 miljard euro). De deal is al goedgekeurd door beide raden van bestuur en door 73 procent van de aandeelhouders bij Intelsat, zeggen beide bedrijven dinsdag. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter