Brand op vrachtschip boven Waddeneilanden kan nog dagen duren: “Wegslepen niet mogelijk en blussen vergroot risico op zinken”
UpdateDe brand die dinsdagavond is uitgebroken op een vrachtschip boven het Nederlandse Waddeneiland Ameland is nog altijd niet onder controle. En dat kan naar verluidt nog enkele dagen duren. Volgens de Nederlandse kustwacht kan het vuur niet geblust worden omdat het bluswater stabiliteitsproblemen kan veroorzaken, wat het risico op zinken – en op “een ware milieuramp” – zou vergroten. Zolang de brand woedt, kan het vrachtschip ook niet worden weggesleept.
Op het vrachtschip, de Fremantle Highway, brak dinsdag iets voor middernacht brand uit. Volgens de lokale nieuwssite Wâldnet kreeg de schipper rond 2.13 uur het advies om het schip compleet te evacueren. Er waren 23 bemanningsleden aan boord. Een aantal bemanningsleden sprongen overboord, waarbij één van hen om het leven kwam. De overlevenden werden opgepikt door schepen die te hulp schoten. De resterende bemanningsleden aan boord werden met helikopters van de kustwacht van het schip gehaald. Zestien bemanningsleden hadden ademhalingsklachten en werden naar het ziekenhuis vervoerd. Geen van hen verkeert in levensgevaar.
Het Panamese schip, dat op ruim dertig kilometer boven de kust van het Waddeneiland ligt, was op weg vanuit het Duitse Bremerhaven naar Port Said in Egypte. Het 200 meter lange schip vervoert 2.857 auto’s, waaronder zo’n 300 van het Duitse automerk Mercedes-Benz. Dat meldt persbureau ‘Bloomberg’. Van welke automakers de rest van de voertuigen aan boord zijn, is nog niet bekend. Volkswagen laat bijvoorbeeld weten daar nog niets over te kunnen zeggen en BMW zegt met rederij K Lines contact te hebben. Voor zover bekend waren er 25 elektrische wagens aan boord. “Het vermoeden is dat de brand is uitgebroken in een elektrische auto”, aldus de kustwacht.
Schip kan niet worden weggesleept
Het zou naar verluidt nog dagen duren vooraleer de brand onder controle kan worden gebracht. Volgens de Nederlandse kustwacht is het niet mogelijk om bergers aan boord van het vrachtschip te laten, die nodig zijn om het te kunnen wegslepen. Een bergingsvaartuig heeft een noodverbinding met het schip en houdt de Fremantle Highway zo gecontroleerd op één positie. “Maar als je een schip van 200 meter lang op een andere plek wilt krijgen, heb je een grotere sleepboot nodig met een grotere sleepkabel en moeten er mensen aan boord komen”, klinkt het.
Voordat het vrachtschip verplaatst kan worden, moet de temperatuur aan boord dalen. Daarvoor worden de zijkanten van het schip gekoeld met een brandblusinstallatie vanaf de sleper Fairplay 30.
KIJK. “Door de warmte kunnen ze niet aan boord om het schip weg te slepen”
Bluswater vergroot risico op zinken
De kustwacht benadrukt voorts dat de brand aan boord van de Fremantle Highway nog niet geblust kan worden. Zo kan het bluswater stabiliteitsproblemen veroorzaken, wat het risico op zinken vergroot. En als het schip zou zinken, zou dat “een ware milieuramp” zijn, klinkt het. “Een ramp voor de Noordzee en Waddenzee”, aldus stichting De Noordzee. “Het betekent dat het schip met zijn brandstof en de lading van duizenden auto’s op de bodem terechtkomt.” Ook de burgemeester van Ameland vreest daarvoor. “Het is de grote angst van de eilanden.”
Een zogenaamde oliebestrijdingsvaartuig van de Nederlandse Rijkswaterstaat is in de buurt om eventueel vrijgekomen olie meteen te kunnen opruimen, maar “dat is tot op heden gelukkig niet het geval”, liet de Waddenvereniging woensdag rond 18.00 uur weten. Waar de Fremantle Highway naartoe wordt verplaatst als het vuur uit is, is nog niet duidelijk. Volgens de Waddenvereniging zal het in ieder geval gaan om een plaats ten noorden van de noordelijke vaarroute, één van de twee internationale zeeroutes tussen Duitsland en Nederland.
KIJK. Ploeg VTM NIEUWS kan langs brandend schip varen
“Uitzonderlijke scheepsbrand”
Volgens de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) is de scheepsbrand erg uitzonderlijk. “Dit soort scheepsbranden komen we gelukkig niet veel tegen voor onze kust”, zegt een woordvoerder. Volgens hem komt het ongeveer om de drie jaar voor. “Over het algemeen zijn zeeschepen sterk en krachtig, er moet dus echt veel aan de hand zijn voordat je iemand van boord haalt.”
De meest voorkomende incidenten in de handelsvaart zijn volgens de KNRM ongelukken aan boord of zieke bemanningsleden die van het schip moeten worden gehaald. Ook wordt er vaak om medische assistentie gevraagd.
Er geldt op dit moment een vliegverbod boven het gebied waar het brandende vrachtschip ligt, zegt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Het gaat om een tijdelijk verbod, op verzoek van de kustwacht om hulpdiensten de ruimte te geven. Alleen hulpinstanties mogen het gebied betreden. Er mag dus bijvoorbeeld wel een politiehelikopter vliegen. Het vliegverbod heeft volgens de kustwacht niets te maken met gevaarlijke stoffen die mogelijk vrijkomen.
Eerder branden op vrachtschepen
De kustwacht wijst naar eerdere branden op vrachtschepen die lang duurden, zoals in 2021 bij Sri Lanka en vorig jaar bij de Azoren. Voor de kust van de Portugese eilandengroep vloog half februari 2022 een vrachtschip met auto’s aan boord in brand. Twee weken later zonk deze door hevige golven. Het schip, de Felicity Ace, was geladen met duizenden Volkswagens, Porsches, Audi’s, Bentley’s en Lamborghini’s en was op weg van het Duitse Emden naar de Verenigde Staten. In 2021 brak brand uit op een containerschip voor de kust van Sri Lanka. Het kostte dertien dagen om de brand te blussen en daarna zonk het schip deels. Al die tijd lekte het schip chemicaliën en microplastics. Veel daarvan kwam in het water terecht en de nabijgelegen stranden lagen vol met microplastics.
KIJK. Hoe gevaarlijk zijn elektrische auto’s op schepen?
Lees ook:
Zes vragen over het brandend schip in de Waddenzee: waarom verloopt de berging zo moeizaam? Wat met de zeehonden? (+)
Als de eerste springers zwaargewond uit het water komen wordt duidelijk: dat schip is te hoog (+)
Elektrische wagen zet schip in lichterlaaie. Mag je e-auto binnenkort nog op de ferry? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
vtwonen
Stralend schone ramen: met deze tips verban je vegen voorgoed naar het verleden
-
Dader (36) van aanval met zwaard in Londen ligt gewond in ziekenhuis
De man die dinsdag in de Engelse hoofdstad Londen mensen aanviel met een zwaard raakte bij zijn arrestatie gewond en ligt in het ziekenhuis. Het gaat om een 36-jarige man. De politie heeft nog geen achtergrondinformatie over de dader. -
1
Oekraïense ministerie stelt nieuwe woordvoerder aan: AI-gegenereerde Victoria Shi
Het Oekraïense ministerie van Buitenlandse Zaken komt met een nieuwe technologische uitvinding op de proppen. In een officieel persbericht, en via X, stelt het land haar nieuwste digitale persona voor: Victoria Shi. -
-
PREMIUM
Clusterbom op Harry Potterkasteel leert dat Poetin ook zijn oude vrienden niet ontziet
-
Iran vervolgt journalisten na BBC-programma over betoogster Nika Shakarami (16): “vals, onjuist en vol fouten”
De Iraanse autoriteiten hebben “een aantal journalisten en activisten” aangeklaagd naar aanleiding van berichtgeving van de BBC, meldt BBC zelf. Het documentaireprogramma BBC Eye maakte een aflevering over de dood van de 16-jarige betoogster Nika Shakarami. De BBC beweert dat zij in 2022 aangerand en gedood werd door drie leden van de Iraanse veiligheidsdiensten. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Duurste parkeerplaats van Nederland kost bijna half miljoen euro: “Goed geschikt voor bredere auto’s”
-
2
Strengere abortusregels van kracht in Florida: na zesde week van zwangerschap verboden
-
PREMIUM
Als de eerste springers zwaargewond uit het water komen wordt duidelijk: dat schip is te hoog
Ze zitten als ratten in de val. Met de minuut ontstaat er meer rook en wordt het heter aan boord van het brandende vrachtschip Fremantle Highway. In overleg met de kustwacht besluit de kapitein dat zijn crew van boord mag springen. Dat besluit heeft fatale gevolgen. “Het is te hoog. Er zijn te veel gewonden.” Dit is de scheepsramp van minuut tot minuut. -
Donald Trump presenteert nieuwe koers voor tweede termijn: hij was te lief, en dat gaat veranderen
Donald Trump moet eerst nog wel worden gekozen als volgende president van de Verenigde Staten, maar zijn plannen heeft hij al klaarliggen. De voormalige president deed ze deels uit de doeken in een interview met het Amerikaanse blad ‘Time’. “Als Europa niet betaalt aan de verdediging van Oekraïne, waarom zouden wij dat dan doen?” -
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?