Eén op de vijf flitspalen is defect

© Mediahuis

© BELGA

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Eén op de vijf flitspalen op snel- en gewestwegen in Vlaanderen is stuk of onbruikbaar. Het gaat om zo’n 300 van de 1.400 flitsers. Voor een aantal politiezones is de maat vol: “We kunnen al een jaar lang geen enkele hardrijder flitsen”, klinkt het. Ook bevoegd minister Ben Weyts (N-VA) wil op korte termijn meer werkende flitspalen.

wim brillouet

Tergend traag gaat het herstel van flitspalen in sommige provincies. Ze moeten nochtans het aantal verkeersdoden in ons land ­terugdringen. Volgens de meest recente meting – begin april – zijn zo’n 300 flitspalen in Vlaanderen niet meer dan een lege doos.

Niet omdat er geen camera in zit, wel omdat de camera of paal stuk is. “Het kan gaan van een softwarefout, kabels die niet goed aangesloten zijn, lussen in het wegdek die fout zijn afgesteld tot flitspalen die na een aan­rijding vernield zijn”, zegt Veva Daniels, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het agentschap is eigenaar van zo’n 1.400 flitspalen langs snel- en gewestwegen.

In sommige politiezones zijn de flitspalen al een jaar lang werkloos. “Dat is het geval voor drie camera’s op gewestwegen in mijn politiezone”, klaagt Jean-Louis Dalle, korpschef van de politie­zone Gavers in Harelbeke en Deerlijk. “We hebben in 2016 geen enkele hardrijder kunnen flitsen. En ook nu nog niet. Het probleem ligt bij de ijking van het toestel en het leggen van nieuwe detectielussen in de weg. We hebben al herhaaldelijk om een oplossing gevraagd, maar die blijft uit.”

Ook in de politiezone van Sint-Genesius-Rode, waar in totaal vijf flitspalen staan, heeft er geen ­enkele in 2016 gewerkt.

Herstelling flitspalen niet vanzelfsprekend

“Een ramp voor de verkeers­veiligheid is dat niet. Als bestuurder weet je niet op voorhand of een flitspaal stuk is. Je remt automatisch toch af. Maar natuurlijk maken we er werk van om flits­palen zo goed en zo snel mogelijk te herstellen”, zegt Veva Daniels van AWV.

Maar een jaar lang geen werkende flitspaal in een hele zone? “Dat mag inderdaad niet. We zijn aan een inhaalbeweging bezig. Voor heel Vlaanderen werkt bijna 80 procent van de flitspalen. Dat is al 10 procent beter dan in 2014. Zeker in steden is het complex. Daar moeten we vaak delen van de weg afsluiten om bijvoorbeeld de detectielussen te herstellen. Een weg afsluiten op drukke plaatsen doe je niet zomaar.”

Toch scoren de provincies Antwerpen en Limburg ondermaats: amper 70 procent van de flits­palen is er op dit moment bruikbaar. “We moeten de ambitie hebben om in alle provincies op ­relatief korte termijn een benuttingspercentage van 80 procent te halen”, benadrukt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Alleen zo kunnen we de strijd aangaan tegen de schande van de 320 verkeersdoden per jaar.”

Een flitspaal kost al snel 30.000 euro. Voor het herstel van alle palen heeft het agentschap 2,7 miljoen euro per jaar beschikbaar.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen