AFP or licensors

Volkswagen moet Belgische kopers schadevergoeding betalen vanwege "dieselgate", beslist rechter

De Duitse autofabrikant Volkswagen moet kopers van hun dieselwagens waarop de beruchte sjoemelsoftware was geïnstalleerd, een schadevergoeding betalen. De gedupeerden krijgen 5 procent van de aankoopprijs terug. Dat heeft de Brusselse rechtbank in eerste aanleg beslist in een rechtszaak aangespannen door Testaankoop. 

Testaankoop diende in 2016 al een groepsvordering in bij de rechtbank tegen Volkswagen en autogroep D'Ieteren. De bedrijven hadden auto's verkocht met sjoemelsoftware. De consumentenorganisatie eiste daarom een schadevergoeding voor alle Belgen die sinds 1 september 2014 zo'n auto hebben gekocht. Volgens Testaankoop gaat het om zo'n 400.000 klanten.

In mei dit jaar ging de rechtszaak van start. De Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel besliste uiteindelijk dat er sprake is van oneerlijke handelspraktijken.

"Door het voertuig op de markt te brengen werd de misleidende informatie gegeven dat het voertuig voldeed aan alle vereiste goedkeuringen en geldende normen", stelt de rechter. "Tegelijkertijd werd de manipulatie van de software verzwegen en werd er dus ook informatie achtergehouden."

Geen volledige terugbetaling

De gedupeerde kopers krijgen een vergoeding toegekend van 5 procent van de aankoopprijs. Als de koper geen eigenaar meer is, gaat het om 5 procent van het verschil tussen de aankoopprijs en de doorverkoopprijs.

Volgens de rechtbank is alleen Volkswagen aansprakelijk. De andere merken van de Volkswagen-groep, Seat, Audi en Skoda, zijn dat niet. Ook de Volkswagen-invoerder D'Ieteren is niet aansprakelijk. Voor Porsche had Testaankoop te weinig bewijs dat er sjoemelsoftware in de voertuigen was geïnstalleerd, laat de rechtbank nog weten. 

Daarmee is de rechtbank niet volledig ingegaan op de schade-eis van Testaankoop. "Een volledige terugbetaling van de koopsom, zoals zij in eerste instantie vroeg, vindt de rechtbank niet verantwoord." 

Om aanspraak te kunnen maken op de vergoeding moeten de kopers zich kenbaar maken met een brief naar de burgerlijke griffie van de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Ze hebben daarvoor vier maanden de tijd vanaf de publicatie van de verwijzing naar het vonnis in het Belgisch Staatsblad. De exacte informatie staat in het vonnis dat binnenkort in het Belgisch Staatsblad verschijnt. 

Sjoemelsoftware

In 2015 zagen onderzoekers van de universiteit van West Virginia dat in bepaalde voertuigen van Volkswagen en Audi software aanwezig was. Die software kon de uitstootwaarden van de voertuigen beïnvloeden tijdens de testfase. In gewone omstandigheden lagen die waarden veel hoger. 

Toen dat aan het licht kwam, kreeg Volkswagen bakken kritiek. Dat heeft de fabrikant al miljarden gekost aan boetes. In Nederland kregen zo'n 150.000 kopers een compensatie tot 3.000 euro. Ook in Duitsland was er toen ook een uitspraak die een consument een compensatie gaf. In Italië kregen zo'n 63.000 Volkswagen-eigenaars in totaal voor 200 miljoen euro aan schadevergoedingen.

Meest gelezen