Bergers gaan aan boord brandend vrachtschip om nieuwe sleepverbinding te maken

Vanavond zijn de bergingsbedrijven die rondom het brandende vrachtschip liggen, aan boord van het schip gegaan om een sleepverbinding te maken. Dat meldt de Nederlandse kustwacht. Eerder vandaag raakte bekend dat het brandende vrachtschip voor de kust van de Waddeneilanden 498 elektrische auto's aan boord heeft en geen 25, zoals eerst werd gedacht. Dat maakt het blussen van de brand een stuk moeilijker. Deze ochtend had de kustwacht een nieuwe sleepboot gestuurd. Die moet voorkomen dat het schip in de vaarroutes op de Noordzee terechtkomt.

Vier medewerkers van de bergingsbedrijven zijn vandaag aan boord geweest."In de loop van de ochtend bleek na metingen door de bergers dat de temperatuur aan boord sterk gedaald is", zegt de kustwacht. "Door deze afname van temperatuur ontstond een veiligere situatie om aan boord te gaan."

Volgens de kustwacht is de sleepverbinding nu via de bovenkant van het schip gemaakt. "Hierdoor kan het schip beter verplaatst en onder controle gehouden worden", aldus de kustwacht. Het bergingspersoneel blijft niet aan boord.

Meer elektrische auto's aan boord

Op het brandende vrachtschip Fremantle Highway staan meer elektrische wagens dan aanvankelijk werd gedacht. Dat meldt K Line, de charteraar van het vaartuig. Eerst dacht men dat er 25 elektrische wagens aan boord waren, maar nu zou het gaan om bijna 500 voertuigen. In totaal vervoerde het schip 3.783 auto's.

Er is nog geen bewijs dat een elektrisch voertuig de brand op het vrachtschip heeft veroorzaakt. Wel bemoeilijkt de aanwezigheid van de elektrische wagens het blussen van de brand. 

Moeilijk te blussen

Het is moeilijker om een brandende elektrische auto te blussen in vergelijking met een brand in een conventionele benzine- of dieselauto. Dat komt door de grote lithium-ionbatterijen. Bij brand kunnen deze batterijen zeer hoge temperaturen bereiken en langdurig blijven branden. Het blussen van een brandende batterij vereist specifieke methoden en materialen, en het kan lastig zijn om de bron van de brand volledig te doven.

Tijdens een brand kunnen lithium-ionbatterijen gevaarlijke stoffen en giftige gassen vrijgeven, zoals waterstoffluoride en verschillende organische verbindingen. Dit vormt een risico voor de hulpverleners die de brand proberen te blussen.

Zelfs als het vuur in eerste instantie lijkt te doven, kunnen brandende batterijen later opnieuw ontbranden als gevolg van interne hitteopbouw. Dit betekent dat het vuur mogelijk niet volledig onder controle is, zelfs nadat het lijkt te zijn geblust. Brandweerlieden zijn vaak nog onvoldoende opgeleid om branden in elektrische voertuigen te doven. Vaak zijn er ook gespecialiseerde blustechnieken en blusmiddelen vereist, die niet altijd direct beschikbaar zijn.

BEKIJK - "Het is een schip dat 'dood' is", zegt scheepsberger Christiaan De Block:

Videospeler inladen...

Nieuwe, sterkere sleepboot

De Nederlandse kustwacht heeft een nieuwe sleepboot gestuurd naar het brandende vrachtschip Fremantle Highway. Die sleepboot moet voorkomen dat het schip afdrijft en de vaarroutes op de Noordzee hindert.

De Hunter, een andere sleepboot, hield het schip voorlopig op zijn plek, maar door de kerende wind bleek die boot niet krachtig genoeg. De Fairplay 30 is een krachtigere sleepboot en moet het schip nu op zijn plek houden, tussen de vaarroutes in en op zo'n 16 kilometer ten noorden van Terschelling. 

Brand woedt verder

Ondertussen woedt de brand op het vrachtschip verder, zij het wel wat minder zwaar dan eerder. "De vlammen zijn niet meer te zien op het bovendek, maar er is wel veel rookvorming", aldus een woordvoerster van de kustwacht. Het kustwachtvliegtuig kijkt met warmtecamera's hoe de situatie aan boord zich ontwikkelt en of men bijvoorbeeld aan boord kan. "De omstandigheden zijn daartoe nu nog niet gunstig genoeg", zegt de woordvoerster.

De kans is groot dat de brand nog dagenlang verder woedt. Gisteren moesten de bluswerken zelfs even worden stilgelegd, omdat de stabiliteit van het schip in gedrang kwam. Enkele uren later zijn de hulpdiensten dan toch opnieuw aan de slag om het schip te blussen, al wordt er nu niet continu geblust.

Kans op zinken bestaat

De grote angst is dat het vrachtschip zou zinken voor de Nederlandse kust en er schadelijke stoffen vrijkomen in de natuur. Rijkswaterstaat, de overheidsorganisatie verantwoordelijk voor waterbeheer, werkt naar eigen zeggen met man en macht om dat te voorkomen. 

Uit voorzorg ligt er een oliebestrijdingsvaartuig klaar in de buurt van het brandende schip. Mocht er olie lekken, dan is dit schip snel ter plaatse.

BEKIJK - Beelden van het brandende schip:

Videospeler inladen...

Meest gelezen