7 grote autofabrikanten bundelen hun krachten om een netwerk van snelladers te ontwikkelen dat kan wedijveren met dat van Tesla

BMW, General Motors (GM), Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz en Stellantis bundelen hun krachten. Het doel is om 30.000 superladers te installeren in Noord-Amerika. Daarmee gaan ze rechtstreeks de concurrentie aan met Tesla.

In het nieuws: Zeven wagenfabrikanten slaan de handen in elkaar om een netwerk van snelladers te ontwikkelen.

  • “BMW, General Motors (GM), Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz en Stellantis zullen 30.000 snellaadstations installeren in stedelijke gebieden en op snelwegen om ervoor te zorgen dat klanten kunnen opladen waar en wanneer dat nodig is”, klinkt het in een gezamenlijk persbericht.
  • Er zullen zowel universele connectoren (CCS) als NACS-connectoren (Tesla) beschikbaar zijn.
  • Dat alles zal worden aangedreven door hernieuwbare energie, zeggen de fabrikanten, die hopen te profiteren van subsidies onder de energietransitieplannen van de Amerikaanse president Joe Biden: de Build Back Better en de Inflation Reduction Acts.

“De strijd tegen klimaatverandering is de grootste uitdaging van onze tijd. Om de overgang naar elektrische voertuigen te versnellen, zijn we voorstander van alles wat het leven van onze klanten makkelijker maakt. Opladen is een onlosmakelijk onderdeel van de EV-ervaring en dit netwerk zal een volgende stap zijn om het opladen van een elektrische wagen zo eenvoudig mogelijk te maken.

Ola Källenius, voorzitter Mercedes Benz

“Wij geloven dat een grootschalig oplaadnetwerk essentieel is om de vrijheid van mobiliteit voor iedereen te beschermen, vooral nu we toewerken naar ons ambitieuze plan voor koolstofneutraliteit. Een robuust oplaadnetwerk moet voor iedereen beschikbaar zijn, onder gelijke voorwaarden, en gebouwd worden met een win-win mentaliteit.”

Carlos Tavares, CEO van Stellantis

De essentie: Er is een gebrek aan oplaadpunten. Die sector wordt momenteel gedomineerd door Tesla.

  • De Verenigde Staten kampen met hetzelfde probleem als Europa: de zwakte van het snellaadnetwerk vertraagt de overstap naar elektrische auto’s.
  • Momenteel zijn er 72 voertuigen per lader: er zijn momenteel 32.000 laders (CCS) voor 2,3 miljoen EV’s (juli 2023).
  • Tegen 2030 zouden er tussen de 30 en 42 miljoen elektrische voertuigen in de Verenigde Staten moeten zijn, volgens het National Renewable Energy Laboratory (NREL). Daarvoor zijn 182.000 oplaadpunten nodig.
  • Tesla domineert momenteel de markt voor superladers, met 12.000 oplaadpunten.
  • Onlangs heeft het Musks bedrijf partnerschappen gesloten met andere merken, waaronder Ford, Volvo en Volkswagen, zodat zij zich kunnen aansluiten op zijn netwerk. Die drie wagenproducenten maken geen deel uit van het hierboven genoemde gezamenlijke initiatief. Ook GM en Mercedes-Benz hebben toegang tot het netwerk van Tesla.
    • Tot nu toe zijn er minder dan 100 Tesla Superchargers beschikbaar voor andere merken.

Maar het persbericht maakt duidelijk dat alle 7 fabrikanten ook de NACS-technologie zullen gebruiken, en dus niet alleen de CSS-connector. Uiteindelijk zou Tesla wel eens de winnaar kunnen zijn. De technologie van het bedrijf zal gedemocratiseerd worden.

(ns)

Meer