Geen tientallen, maar honderden moeilijk te blussen elektrische auto’s aan boord van brandend schip
Het brandende vrachtschip voor de kust van de Nederlandse Waddeneilanden heeft geen 25, maar bijna 500 elektrische auto's aan boord. Dat meldt de Japanse rederij K Line. Dat is een belangrijk verschil, want het is bijzonder moeilijk om brandende accu's van elektrische voertuigen te doven.
Uitgelegd: Hoe zit het nu met het brandend vrachtschip?
De hulpdiensten gingen er woensdagochtend nog van uit dat er enkele tientallen elektrische auto's aan boord van het vrachtschip waren. Acht stonden er in brand, zo luidde de eerste melding. Mogelijk was er één ontploft. Maar binnen de kortste keren breidde het vuur uit en moest het schip worden geëvacueerd. Daarbij raakten sommige bemanningsleden gewond. Eén lid van de 23-koppige crew kwam om het leven.
Na ruim twee dagen blijkt het aantal elektrische auto's aan boord vele malen hoger. Volgens K Line, dat het schip in beheer had, gaat het om 498 elektrische auto's. In totaal vervoert het schip 3.783 wagens.
Transport van elektrische auto’s
Een brand in een elektrische auto is lastig te blussen en kan in het slechtste geval zelfs meerdere keren oplaaien. Binnen de wereld van rederijen zijn al langer grote zorgen over het transport van elektrische auto’s op vrachtschepen. Brancheorganisaties pleiten voor een internationale aanscherping van de regels vanwege het risico op oncontroleerbare branden.
De gedachten gaan al snel uit naar een grote brand bij de Azoren, vorig jaar in februari. De Felicity Ace, met aan boord vierduizend veelal dure auto’s met een totale waarde van naar schatting 393 miljoen, zonk uiteindelijk omdat er te veel water aan boord was. De bemanning bleef wel ongedeerd. Dat is één van de belangrijkste redenen waarom de Fremantle Highway na enkele uren blussen niet meer gekoeld wordt: als er te veel bluswater in het schip belandt, kan het kapseizen en zinken.
KIJK. Hoe gevaarlijk zijn elektrische auto’s op schepen? Reders vragen duidelijkere regels
De Nederlandse Rijkswaterstaat houdt nog steeds rekening met alle scenario’s met betrekking tot het brandende vrachtschip bij de Waddeneilanden, zegt een woordvoerder. “Gezien de ontwikkelingen nu, zou het mooiste scenario zijn om het schip te verplaatsen en zo snel mogelijk aan boord te komen”, aldus de woordvoerder.
Op dit moment lijkt de rookontwikkeling minder te zijn. Ook de brand zelf lijkt minder te worden. Rijkswaterstaat houdt de situatie nauwgezet in de gaten. Zo wordt bijvoorbeeld met een vliegtuig van de kustwacht gemeten hoe warm het in het schip is en hoe warm de buitenkant is. Het is nog altijd te heet om aan boord te komen, zegt de woordvoerder. “Aan de hand van deze gegevens zijn de bergers bezig met een plan. In eerste instantie moet er een sterkere sleepverbinding tot stand komen en moeten we bekijken hoe we aan boord kunnen komen.”
Het is ook nog niet bekend naar waar het schip verplaatst zal worden, maar dat zal een “veiligere locatie dan nu” zijn, zegt Rijkswaterstaat.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Britse toerist (64) zwaargewond na haaienaanval voor de kust van Tobago
-
Proces tegen Duitse ‘Rijksburgers’ die staatsgreep wilden plegen vandaag van start
Negen verdachten moeten vanaf vandaag terechtstaan in het Zuid-Duitse Stuttgart omdat zij als extreemrechtse Reichsbürger (Rijksburgers) een staatsgreep wilden plegen. Bij de aangeklaagden zijn leden van de militaire tak die de coup moesten uitvoeren. -
Alles voor de foto: toerist in Noorwegen krijgt boete van 1.000 euro nadat hij veel te dicht bij walrus komt
Een toerist heeft in Noorwegen een fikse boete moeten betalen nadat hij op de Noorse archipel Svalbard (Spitsbergen) veel te dicht bij een walrus kwam. Omstanders zagen hoe de man op een stuk ijsschots ging staan en zo dicht mogelijk bij het beschermde dier schuifelde. Hij wilde blijkbaar een zo spectaculair mogelijke foto met het dier maken. De toerist, een Pool, kreeg meteen een boete van liefst 12.500 Noorse kronen aan zijn been, omgerekend 1.060 euro. -
-
13-jarige Brit vindt zeldzame Lego-octopus, 27 jaar nadat container met miljoenen stukjes overboord viel
-
Paus bezoekt voor eerste reis in maanden Venetiaanse gevangenis
Paus Franciscus heeft in Venetië een vrouwengevangenis bezocht. Dat was in het kader van de Biënnale van Venetië, de beroemde kunstmanifestatie. Het was voor de paus de eerste reis buiten Rome in zeven maanden. -
PREMIUM
Wat zou de impact op het Waddengebied zijn als het schip zinkt? “Olie kan diep in de bodem trekken en lange gevolgen hebben”, zegt bioloog
De brand op het vrachtschip Fremantle Highway is nog altijd niet onder controle. Als het schip zinkt, kunnen de gevolgen desastreus zijn voor de trekvogels en zeehonden die er leven. Milieuorganisatie Waddenvereniging wil dat het schip zo ver mogelijk van het gebied wordt afgevoerd. Waarom is het Waddengebied zo kostbaar? “Vergelijk de Waddenzee qua natuur met The Grand Canyon of het Groot Barrièrerif”, zegt Nederlands bioloog Ellen Kuipers. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
PREMIUM
Zes vragen over het brandend schip in de Waddenzee: waarom raakt het niet geblust terwijl het omringd is met water? En zal het zinken?
Met man en macht probeert de Nederlandse Kustwacht de brand op het schip Fremantle Highway te blussen. Aan boord zijn zo’n 3.000 auto's en het ziet er niet naar uit dat de brand snel geblust raakt. Waren er al eerder problemen met dit type schip? Waarom verloopt het blussen zo moeizaam? En als het schip zinkt, wat is dan de impact op de mascotte van de Waddenzee bij uitstek: de zeehond? “Olie is niet het enige probleem, de batterijen van elektrische auto’s zitten vol zware metalen.” -
Na vuurwerk en ballonnen levert ook stille zoektocht van 200 militairen niets op: Arian (6) nu bijna week vermist