Eneco had het contract van Suzanne niet op haar naam overgezet, maar gewoon afgesloten. “Zij hebben een fout gemaakt, niet ik”, zegt ze.© Serge Minten

Energieleverancier schrapt gunstig contract na dood van Suzannes man: “Ze willen hun fout maar niet inzien”

Suzanne Mantels (74) verloor eind mei haar echtgenoot Roger. Een zware klap, maar daarbovenop kwamen nog een hoop administratieve problemen met haar energiecontract. “In plaats van het contract op mijn naam te zetten, heeft Eneco alles afgesloten. Daardoor verlies ik mijn gunstig tarief.”

Ruben Steegen

Op 29 mei 2023 overleed Roger Huart, de steun en toeverlaat van Suzanne Mantels (74) uit Genk. “De begrafenisondernemer heeft een deel van de administratieve zorgen op zich genomen”, vertelt Suzanne. Onder meer het energiecontract moest worden aangepast. Dat stond immers op naam van Roger.

Een week na het overlijden stuurde Dela daarom een brief naar leverancier Eneco met de vraag om het contract over te dragen naar de nabestaande, Suzanne Mantels. “Ik was opgelucht dat ik mij na de plotse dood van mijn man niet met al die paperassen moest bezighouden”, vertelt de weduwe.

Veel duurder

Niet veel later ontving Suzanne tot haar verbazing een slotfactuur van Eneco. Blijkbaar had de energieleverancier het contract niet overgezet, maar beëindigd. “Ik heb meteen naar de klantendienst gebeld om dat recht te zetten, maar dat lukte niet zomaar. Omdat ik bang was dat de stroom zou worden afgesloten, heb ik tijdens datzelfde gesprek een nieuw contract afgesloten.”

Haar voordelige vaste tarief dat nog tot eind 2024 liep, was de Genkse kwijt. “Er is mij een contract aan de huidige, veel duurdere tarieven gegeven.” Suzanne nam een paar dagen later opnieuw contact op met de klantendienst, maar werd van het kastje naar de muur gestuurd. “Het is niet dat ik het niet heb geprobeerd, maar ze kunnen of willen bij Eneco precies niet inzien dat zij in de fout zijn gegaan. Niet ik. Ik heb de brief van Dela voor mij liggen. Daarin staat zwart op wit dat het contract op mijn naam moet worden voortgezet.”

Compensatie

Op vraag van onze redactie gaat Eneco opnieuw achter Suzannes dossier aan. Wat eerst niet lukte, raakt nu wel op een dag geregeld. “De klant is gecontacteerd en we hebben de situatie besproken”, zegt Eneco-woordvoerder Mark Van Hamme. “We hebben de oude voorwaarden opnieuw geactiveerd tot de vernieuwingsdatum van het contract begin november 2024. Ter compensatie hebben we mevrouw voor volgend jaar ook een getrouwheidskorting van 60 euro aangeboden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER