© ATV

Het is zover: nieuwe parkeerregeling van kracht in Antwerpse binnenstad, vanaf nu riskeer je boete

Antwerpen -

Het is zover. Dinsdag 1 augustus wordt de nieuwe parkeerregeling van kracht in het historische centrum van Antwerpen. Enkel bewoners en mensen met een speciale vergunning mogen dan nog op straat parkeren. Andere bezoekers moeten hun auto in de parkeergarages achterlaten. Laat je niet verrassen en vermijd een parkeerboete. Het stadsbestuur blijft dan wel sensibiliseren, maar zal de nieuwe maatregel ook handhaven.

Jan Stassijns

LEES OOK. Parkeren in Antwerpen verandert ingrijpend op 1 augustus: alles wat je moet weten over de nieuwe parkeerregeling

“Vandaag zetten we een belangrijke stap in de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze stad.” Aan het woord is schepen van Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA). De nieuwe parkeerregeling die het straatparkeren moet inperken in de historische binnenstad zal een grote aanpassing vragen voor wie met de auto naar de stad komt. Dat beseft ook de mobiliteitsschepen. Daarom wordt sterk ingezet op het sensibiliseren en informeren van al wie het aanbelangt. En dat betreft een bijzonder grote groep mensen, gezien de duizenden mensen die dagelijks met de auto richting de ‘koekenstad’ bollen, voor recreatieve dan wel professionele doeleinden.

Wat verandert er? Kort samengevat kunnen enkel bewoners en mensen met een speciale vergunning nog op straat parkeren in het historische centrum (zie kaartje hierboven). Alle andere automobilisten moeten hun auto in een (ondergrondse) parkeergarage stationeren.

Uitzonderingen

Er zijn uitzonderingen. Zo is er de bezoekerspas die bewoners binnen de parkeerzone kunnen aanvragen voor hun gasten. Mindervaliden met een speciale parkeerkaart voor mensen met een handicap kunnen overal gratis blijven parkeren, maar moeten zich wel registreren. Zorgverstrekkers, zoals vroedvrouwen, artsen en thuisverplegers kunnen een parkeervergunning kopen. En deelwagens van professionele aanbieders zoals Poppy of Cambio kunnen ook nog altijd (gratis) terecht in het historische centrum.

De Nationalestraat krijgt als belangrijke winkelstraat ook een uitzondering. Daar mag je van maandag tot en met zaterdag tussen 9u en 18u niet parkeren met een bezoekerspas. Dan geldt de shop-and-go-regeling: maximaal een half uur parkeren voor korte boodschappen.

LEES OOK. Antwerpse middenstand over nieuwe parkeerregeling: “Laten we niet dezelfde fout maken als in Gent”

Handhaving

De nieuwe regeling gaat dus in vanaf vandaag, dinsdag 1 augustus. Tegelijkertijd start ook de handhaving. “Al blijven we inzetten op het sensibiliseren en informeren van bewoners en bezoekers”, zegt schepen Kennis. “1 augustus is het geschikte moment om de nieuwe maatregelen in te voeren. Het is een rustige periode, gezien de vakanties en het bouwverlof. Maar we zijn voorbereid om op de verwachte piekmomenten, zoals het einde van het bouwverlof en de start van het nieuwe schooljaar, extra in te zetten op de communicatie.”

Om verwarring te voorkomen, zullen alle parkeerpalen binnen de parkeerzone op termijn worden weggehaald. Vanaf woensdag 2 augustus zal er alvast een aangepaste mededeling op verschijnen. De apps waarmee je een parkeerticketje kunt kopen, worden ook aangepast. “Wie een parkeeractie wil opstarten in de betreffende zone, zal correct geïnformeerd worden”, stelt Kennis.

Aan deze parkeerpaal hangt al een infobordje.© Joris Herregods

En ook de stadsdiensten zijn voorbereid om eventuele vragen te beantwoorden via telefoon of mail. De stad Antwerpen is er dus klaar voor.

Kritiek

Toch is er ook kritiek: van lokale handelaars, maar ook bedrijven die beroepsmatig geregeld in het stadscentrum moeten zijn. Oppositiepartij Vlaams Belang vindt de nieuwe maatregelen te drastisch en vraagt nu al een bijsturing. De partij lanceert ook een internetcampagne tegen de nieuwe parkeerregeling met als slogan: ‘Antwerpen binnenstad: Niet Voor Auto’s’, een sneer naar bestuurspartij N-VA. “Antwerpen wordt een onbereikbare stad”, zegt Vlaams Belang-kopstuk Filip Dewinter. “Antwerpen wordt een no-gozone voor wie een niet-bewoner is. En daar zijn de handelaars en heel wat dienstverlenende bedrijven het grootste slachtoffer van.”

Mobiliteitsexpert Dirk Lauwers staat veel positiever tegenover het nieuwe parkeerbeleid. “Het is een belangrijke eerste stap”, zegt hij op ATV. “Het is een oplossing voor de mensen die in de wijken wonen, omdat er minder zoekverkeer zal zijn. Maar het probleem gaat blijven voor wie op de echt drukke momenten, zoals rond Kerstmis, naar de stad komt. De vraag die we ons moeten stellen, is welke plaats we de auto nog willen geven in onze stad. Is het niet veel beter om mensen te overtuigen met het openbaar vervoer of de fiets naar het centrum te komen of om veel meer die park-and-rides te gebruiken. De stad zal wel goed moeten opvolgen of de parkeerdruk in de wijken buiten het centrum nu met een grote parkeerdruk te maken krijgen.”

LEES OOK. Nieuwe parkeerregeling in Antwerpse binnenstad is zware dobber voor Borgerhouts poetsbedrijf: “Dit gaat ons jaarlijks tienduizenden euro kosten”

Meer info vind je op de website van de stad Antwerpen of via deze link
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen