Frank Meurisse

50 jaar oude sluis in Ooigem drooggelegd voor renovatie: nieuwe sluizen worden bediend van op afstand

In Ooigem bij Wielsbeke is de sluis droog gezet. De sluis is 50 jaar oud en wordt grondig gerenoveerd. Tijdens de maand augustus zal de sluis niet bruikbaar zijn. De sluis verbindt het kanaal Roeselare-Leie met de Leie.Ā De bedrijven die langs het kanaal liggen zullen hun goederen op een andere manier moeten laten aanleveren en ook uitsturen.

De sluis van Ooigem bij Wielsbeke is van kop tot teen te bewonderen. De werken aan de 50 jaar oude sluis zijn begonnen, waardoor ze volledig is drooggelegd. Volgens de Vlaamse waterweg waren die werken hoog nodig. "Bepaalde technieken zijn enorm achterhaald", vertelt gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts. "Er komen nieuwe sluisdeuren en na de renovatiewerken zullen die van op afstand bediend kunnen worden, vanuit Evergem."

Langs het kanaal liggen veel bedrijven die de waterweg gebruiken om goederen te laten leveren, maar ook om hun producten weg te krijgen. Goed voor een transport van vier miljoen ton goederen per jaar, wat overeenkomt met de vracht van 300.000 vrachtwagens. Om alle bedrijven zo snel mogelijk weer optimaal te kunnen bedienen, werkt aannemer Artes met 50 man dag en nacht door in ploegen, om tegen 1 september klaar te zijn.

"Net omdat ook veel bedrijven nu gesloten zijn, is de vakantieperiode een ideaal moment om de sluis te vernieuwen", vertelt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Regio West van de Vlaamse Waterweg. "De werken zijn uitgerekend in 35 kalenderdagen, dus we mogen absoluut geen pech hebben." Alle materiaal dat nodig is, is dubbel voorzien op de werf, om bij een defect zeker geen vertraging op te lopen.Ā 

BEKIJK: Sluis wordt in een recordtempo vernieuwd:"Er wordt 24 op 24, 7 dagen op 7 gewerkt":

Videospeler inladen...

Andere routes

Er is aan een oplossing gewerkt om de bedrijven die langs het kanaal liggen toch beperkt te kunnen bevoorraden. "Een deel van de trafieken zal met vrachtwagens vervoerd worden, de rest zal via de terminal in Wielsbeke gaan", legt Chris Danckaerts uit.

"Vanuit Wielsbeke liggen schepen klaar om ze verder richting het kanaal Roeselare-Leie te brengen. Zo zal het transport zoveel mogelijk via de binnenvaart blijven gebeuren. Het is onze ambitie om de bedrijven langs het kanaal via de binnenvaart te bevoorraden, ook in de toekomst", besluit Danckaerts.

Frank Meurisse

Meest gelezen