PhotoNews

ING België halveert het aantal kantoren op een half jaar tijd

ING België heeft vandaag een netwerk van 206 kantoren, waarvan een 50-tal grote filialen. Eind vorig jaar telde het nog 395 kantoren. De daling droeg bij tot één van de beste jaarhelften van het afgelopen decennium voor de bank.

Er blijven in België nog 206 ING-kantoren over, waarvan een 50-tal grote filialen. Dat is net iets meer dan de helft van het aantal dat er eind vorig jaar was, toen klanten in 395 kantoren terecht konden. Dat heeft ING België bekendgemaakt. De daling maakt deel uit van een grotere hertekening van het netwerk van agentschappen.

De bank heeft in haar strategisch plan Route 2024 het doel opgenomen om 150 à 250 kantoren over te houden, waarbij het aantal klanten per kantoor moet toenemen van 5.000 naar 15.000. In 2016 telde de bank nog 709 agentschappen in België, waarvan 251 werden uitgebaat door zelfstandigen.

Verdrievoudiging van winst

De hertekening zorgde er mee voor dat ING België er naar eigen zeggen één van de beste jaarhelften van het afgelopen decennium heeft opzitten. De bank heeft over de eerste zes maanden van dit jaar een winst voor belastingen van 588 miljoen euro geboekt, waar dat tijdens dezelfde periode vorig jaar nog 201 miljoen euro was. Dat is net geen verdrievoudiging.

De inkomsten namen met bijna 18 procent toe tot 1,813 miljard euro. De bank kon daarbij volop profiteren van de hogere rente: de rente-inkomsten stegen met een derde tot 1,343 miljard euro. De totale kosten bedroegen 1,134 miljard euro, een daling met 4,3 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat komt neer op een vermindering van net geen 50 miljoen euro.

De bank begrijpt de verontwaardiging van de klanten over de lage rente op spaarboekjes. Maar CEO Peter Adams benadrukt dat de léningen in ons land (zoals woonkredieten) goedkoper zijn dan in de buurlanden.

Aantal videogesprekken stijgt sterk

Tegelijk met de afname van het aantal kantoren ziet ING België ook dat meer klanten dan ooit hun weg vinden naar de digitale kanalen van de bank. "We zien dat zeven op de tien ING-klanten voor advies rond een hypothecair krediet ervoor kiezen om hun bankier te spreken via video in plaats van in een kantoor", aldus Adams.

ING België verkocht via zijn app een derde meer producten. Het aantal persoonlijke videogesprekken tussen klant en bankier steeg met bijna 60 procent en via de chat kregen ING-medewerkers driekwart meer vragen binnen. Door dat toenemende gebruik van de digitale kanalen daalde het aantal oproepen naar de klantendienst dan weer met 37 procent in vergelijking met het eerste semester van vorig jaar. Ook het aantal transacties in de kantoren nam af met een derde.

Meest gelezen