BRUZZ-DN

Recordcijfer verkeersgewonden in Brussel door succes steps en fietsen

In 2022 raakten zo’n 4.800 mensen gewond bij een verkeersongeval in Brussel, het hoogste cijfer van de voorbije tien jaar. Vooral fiets- en stepongevallen stijgen, voor automobilisten en voetgangers gaat de verkeerssituatie erop vooruit. Dat blijkt uit cijfers van Brussel Mobiliteit.

Met 4.800 verkeersgewonden scheert 2022 hoge toppen in de Brusselse verkeersstatistieken. Vergeleken met 2019 gaat het om een stijging van 5 procent (4.555 gewonden). Ten opzichte van 2021 bedraagt de toename bijna 20 procent (4.063 gewonden). Maar: door de coronamaatregelen draaide het verkeer toen wel op een lager pitje.

Zone 30

Het positieve nieuws: het aantal voetgangers dat gewond raakte in het Brussels verkeer daalt. Vorig jaar ging het om 913 gewonde voetgangers, tegenover 1.064 in 2019. In de jaren voordien, schommelde dat cijfer steeds rond 1.100 gewonden. Volgens Brussel Mobiliteit zit de brede invoering van de zone 30 daar mogelijk voor iets tussen.

Ook voor auto-inzittenden is er goed nieuws. Met 1.115 gewonden in auto’s in 2022 – het laagste cijfer van de afgelopen tien jaar – doet Brussel het een pak beter dan bijvoorbeeld de 1.844 gewonden in 2012.

Tegelijkertijd zijn het nog steeds vooral autobestuurders die ongevallen veroorzaken. "Hoewel de veiligheid van de auto-inzittenden dus sterk verbeterd is – een beoogd en verwacht gevolg van zone 30 - zijn autobestuurders echter nog steeds de voornaamste plegers van ongevallen in het gewest", klinkt het bij Brussel Mobiliteit.

Toename fietsgebruik en -ongevallen

Bij fietsers valt dan weer een groei van het aantal letsels te betreuren: 1.086, een recordcijfer. Het aantal verwondingen bij fietsers bleef de voorbije jaren stijgen, ook tijdens de coronaperiode. Van 905 (2019), over 987 (2020), tot 992 (2021) en nu dus 1.086 (2022).

"Fietsers blijven sinds 2010 gestaag jaar na jaar in de statistieken stijgen – zelfs tijdens de covidcrisis – met na twaalf jaar een groei van bijna 170 procent. Dat is indrukwekkend, maar de stijging van het werkelijke fietsgebruik is nog hoger. Volgens tellingen van fietsorganisatie Pro Velo is er sprake van een stijging van meer dan 300 procent sinds 2010", aldus Brussel Mobiliteit. "De covidcrisis was hier een echte accelerator."

Het risico op ongevallen daalt en is zelfs nog nooit zo laag geweest

Brussel Mobiliteit

Dat het aantal fietsongevallen trager stijgt dan het fietsgebruik toont volgens het agentschap aan dat het relatieve risico op een ongeval daalt, maar hoe dan ook is er nog werk aan de winkel.

"Het risico op ongevallen daalt en is zelfs nog nooit zo laag geweest, maar deze trend moet zich voortzetten met het oog op de doelstelling van nul doden en ernstig gewonden. De inzet blijft hoog gezien dat er per jaar nog meer dan 1.000 fietsers gewond raken."

Spectaculaire stijging (deel)steps

Eenzelfde verhaal voor gebruikers van (deel)steps, al is de stijging van het aantal verkeersgewonden er (logischerwijs) een pak spectaculairder: in 2019, het eerste jaar waarin steps in de statistieken opdoken, ging het om 132 gewonden. Intussen bedraagt dat cijfer 688, na een stijging naar 147 in 2020 en 411 in 2021.

Toch zijn er ook in het geval van steps rooskleurige signalen. Zo zouden de recent ingevoerde maatregelen in Brussel, zoals de beperking van snelheid in voetgangerszones en de minimumleeftijd van zestien jaar, al in de laatste zes maanden van het afgelopen jaar hun vruchten hebben afgeworpen.

"Het is echter nog te vroeg om definitieve conclusies te formuleren en zeker om voorspellingen naar de toekomst te maken", klinkt het bij Brussel Mobiliteit. "De eerste sensibilisatiecampagne voor gebruikers van steps is in maart van dit jaar van start gegaan. De tijd zal leren of dit effect heeft gehad op het gebruikersgedrag en de ongevallencijfers."

Meest gelezen