James Arthur Photography

Zijn er meer wegenwerken in aanloop naar  verkiezingen? "Normaal gezien wel, maar dit jaar minder", aldus Limburgse bouwbedrijven 

Hoewel het aantal gemeentelijke wegenwerken traditioneel toeneemt in de aanloop naar de verkiezingen, is die stijging dit jaar minder uitgesproken in de provincie Limburg. Dat blijkt uit een navraag van onze redactie bij verschillende wegenbouwbedrijven. "Wij hebben de indruk dat gemeentebesturen nog wel willen dat de werkzaamheden uitgevoerd worden. De weg mag gewoon vlak voor de verkiezingen niet openliggen."

Heeft u ook de indruk dat er overal wegenwerken uitgevoerd worden in onze provincie nu de bouwvakantie voorbij is? Uit een navraag van onze redactie bij verschillende Limburgse wegenbouwbedrijven blijkt dat er dit jaar minder gemeentelijke wegenwerken gepland staan dan andere jaren voor een verkiezingsjaar. 

"Er is zeker een trend dat gemeentebesturen meer aanbestedingen opstellen in aanloop naar verkiezingen. Dat voelen we zeer goed. Dit jaar is dat aantal kleiner dan bij voorbijgaande verkiezingen. Maar het is natuurlijk nog lang tot de gemeenteraadsverkiezingen in oktober van volgend jaar", aldus Nelis Wegenbouw uit Oudsbergen. "Meestal hebben we de indruk dat ze wel willen dat de werken nog worden uitgevoerd, op voorwaarde dat ze vlak voor de verkiezingen afgerond zijn of in een laatste fase zitten", klinkt het bij Goijens Beton, Recycling & Wegenbouw uit Bree. 

Terugval door terugschroeving gemeentelijke budgetten

"Bij ons stijgen vooral de Vlaamse projecten die uitbesteed worden door minister van Mobiliteit Peeters (Open VLD)", vertelt Lennert Lemmens, operationeel directeur bij Hoogmartens Wegenbouw uit Oudsbergen bij Radio 2 Limburg . "De gemeentelijke wegenwerken lijken inderdaad terug te vallen. Begrijpelijk, want de gemeentebesturen moeten ook hun budgetten terugschroeven. Ze kampen nog steeds met de naweeën van de pandemie en zien de personeelskosten stijgen." 

Beluister hier het volledige interview met Lennert Lemmens van Hoogmartens Wegenbouw.

Toch zit de agenda van Hoogmartens vol tot het einde van het jaar. "Momenteel hebben we 85 mensen in dienst. Met een aantal vaste onderaannemers zijn er dagelijks zo'n 120 mensen aan het werk. Maar goede werkkrachten vinden is voor ons en de bouwsector in het algemeen de grootste uitdaging. Er is geen speciale opleiding voor wegenbouw. Het schoolaanbod volstaat niet. Door dat tekort aan goede werkkrachten moeten wij wel kiezen op welke aanbestedingen we inschrijven. Dat is dus wel een rem op onze groei en werking."  

Meest gelezen