Minder bussen in Limburg door staking van  buschauffeurs na agressiegevallen in Peer en Hasselt

In de hele provincie Limburg ondervindt het busverkeer momenteel hinder omdat buschauffeurs van een onderaannemer van De Lijn het werk hebben neergelegd. Ze doen dat uit solidariteit met twee collega's die gisteren het slachtoffer werden van zowel fysieke als verbale agressie. Er wordt actie gevoerd in de stelplaatsen van Genk, Tessenderlo, Maaseik en Hamont. 

Het busverkeer in Limburg is verstoord door een staking in de stelplaatsen van busbedrijf Bronckaers in Genk, Tessenderlo, Maaseik en Hamont. Die brak vanmorgen uit na twee gevallen van agressie gisterenavond. "Een geval speelde zich af op buslijn 48 in Peer. Het andere op buslijn 20A in Hasselt. Het ging om zowel verbale als fysieke agressie, vooral duw- en trekwerk. De getroffen chauffeurs zijn erg onder de indruk. Een van hen had lichte verwondingen en is arbeidsonbekwaam", aldus Marco Demering van De Lijn. 

Omdat er gestaakt wordt in vier stelplaatsen is de hinder voelbaar in de hele provincie Limburg. "We raden reizigers dan ook aan om hun routeplanner te checken om te kijken of hun bus al dan niet rijdt. Morgenochtend gaan de chauffeurs normaal weer aan de slag", besluit Demering. 

Storende straffeloosheid

De buschauffeurs, die allemaal voor dezelfde onderaannemer werken, willen met hun staking de twee getroffen collega's een hart onder de riem steken en een signaal geven dat het zo niet verder kan. "Wat ons het meeste stoort, is de straffeloosheid", zegt Leon Versluys, gewestelijke vakbondssecretaris bij ACOD Limburg. "Bij een geval van agressie worden verdachten kort verhoord om vervolgens vrijgelaten te worden. Als ze al gevonden worden. Daar wordt niets mee gedaan. Het duurt veel te lang. Soms vraagt het jaren voor er schot in de zaak komt."

Bij een geval van agressie worden verdachten kort verhoord om vervolgens vrijgelaten te worden. Als ze al gevonden worden.
Leon Versluys, gewestelijk secretaris ACOD Limburg

Daarom drongen de vakbonden tijdens een overleg met de onderaannemer ook aan op de invoering van de veiligheidsmaatregelen die eerder afgesproken werden met de directie van De Lijn en ministers Lydia Peeters (Open VLD), Annelies Verlinden (CD&V) en Vincent Van Quickenborne (Open VLD). "Ten eerste gaat het om afgesloten bestuurscabines. Ten tweede willen we extra controleurs. Gisteren hadden alle controleploegen hun handen vol. De afgesloten cabines zouden er komen op het einde van dit jaar. Maar ook niet op alle bussen. Voor zover wij weten zijn de vacatures voor de extra controleurs nog niet uitgeschreven", stelt Versluys misnoegd. 

Dat laatste spreekt Demering van De Lijn tegen. "De vacatures zijn reeds uitgeschreven en we doen ons best om die mensen te vinden, maar het is een knelpuntberoep." Vlaams minister van Mobiliteit Peeters bevestigt dan weer dat er vanaf september werk wordt gemaakt van de afgesloten cabines. Federaal minister van Binnenlandse Zaken Verlinden gaat onderzoeken of controleurs op het openbare vervoer in de toekomst kunnen uitgerust worden met bodycams.

Meest gelezen