Elektrische auto tweedehands kopen? Met deze 6 tips bega je geen flater
IndependerStilaan vind je ook op de tweedehandsmarkt betaalbare elektrische auto’s terug, met een gevoelig lagere aankoopprijs dan een nieuwe wagen. Maar waarop moet je allemaal letten als je hiervoor kiest? En hoe zit het met de verzekering en de garantie? Independer.be geeft 6 onmisbare adviezen.
1. Koop bij voorkeur bij een erkende dealer
Wat geldt voor auto’s die rijden op gewone brandstof, geldt misschien nog meer voor e-auto’s: koop als het kan bij een erkende dealer. Dat wil zeggen dat je meer betaalt dan wanneer je je wagen koopt bij een particulier, maar je hebt ook een pak meer zekerheid.
Dealers en professionele verkopers moeten je minstens één jaar garantie geven op je auto. Niet onbelangrijk als het om de batterij gaat. En uiteraard hebben die professionals een reputatie te verdedigen. In de toekomst wil iedereen een elektrische wagen, en dus is het voor hen zaak een zeer goed imago op te bouwen. Oplichterij draagt daar niet toe bij.
Als je bij een particulier koopt, is het risico veel groter. Een particulier hoeft geen garantie te geven, en dus heb je enkel het document van de technische keuring en de verplichte Car-Pass als ‘garantie’.
Minder betalen voor een occasiewagen? Alle info voor een geslaagde aankoop.
2. Let op de leeftijd van de wagen
Net zoals een klassieke auto vermindert een elektrisch model elk jaar in waarde. Dat heeft te maken met de slijtage: niet alleen van het koetswerk, maar zeker ook van de batterij. Dat is meteen het ‘kritieke punt’ van een elektrische wagen. Door snelladen bijvoorbeeld neemt de capaciteit van de batterij stelselmatig af.
Over het algemeen gaat men ervan uit dat een batterij elk jaar 2 procent van haar capaciteit verliest. Na vijf jaar schiet er dus nog maar 90 procent van de oorspronkelijke actieradius van een batterij over. Daarom leggen sommige fabrikanten een bepaalde ‘garantielimiet’ op aan hun batterijen. Dat wil zeggen dat ze bijvoorbeeld na acht jaar of 160.000 km niet meer onder de garantie vallen.
3. Check de kilometerstand en de batterij via de Car-Pass
Dit verplichte document mag niet ouder zijn dan twee maanden, en geeft de kilometerstand weer op verschillende data. Hoe meer kilometerstanden er vermeld staan, hoe meer zicht je hebt op het verleden van de auto. Laat het document een plotselinge daling zien? Dan kan dat wijzen op geknoei met de teller. Stel dus de nodige kritische vragen aan de verkoper.
Opgelet. Sinds 1 juli 2023 is er een belangrijke wijziging aan de Car-Pass: vanaf die datum moet hij ook de actieradius van elektrische voertuigen vermelden. Heel belangrijk, want hoever je kunt rijden met een volle batterij, heeft een grote invloed op de verkoopprijs. Lees hier meer over de Car-Pass.
4. Zorg dat alle documenten in orde zijn
Voor je het verkoopcontract ondertekent, moet je zeker volgende documenten hebben ingezien:
• Het ‘roze document’: dit is het formulier ‘aanvraag tot inschrijving voertuig’, dat de verkoper ontvangt na de technische keuring en dat je nodig hebt om je tweedehandswagen in te schrijven bij de DIV. Let op: dit document is slechts twee maanden geldig.
• Het onderhoudsboekje van de wagen.
• Het gelijkvormigheidsattest of het bewijs van de technische keuring.
• Het inschrijvingsbewijs van het voertuig.
• Het tweedehandsrapport van de technische keuring.
• De Car-Pass.
• Het verkoopcontract: dit is niet verplicht, maar beschermt je als koper. Het vermeldt zowel de gegevens van verkoper en koper, de details van het voertuig, de prijs als de (eventuele) garantieperiode.
5. Deze verzekeringen heb je nodig
Net zoals een nieuwe wagen moet je je tweedehandsauto zo goed mogelijk laten verzekeren. Naast de burgerlijke aansprakelijkheid (BA) kun je opteren voor een mini-omnium of een full omnium. Ook een rechtsbijstandsverzekering motorrijvoertuigen is interessant, want ze geeft je recht op juridisch advies en rechtshulp als er een conflict is over een schadegeval met je voertuig.
BA, mini-omnium of full omnium: zo maak je de juiste keuze.
6. Heeft een full omnium zin voor een elektrische occasiewagen?
Voor auto’s tot en met vier jaar is een full omnium zeker aan te raden, omdat een tweedehandswagen dan nog een behoorlijke waarde heeft. Voor een elektrische auto lijkt een full omnium bijna een no-brainer. De schadegevallen die er zijn, hebben aangetoond dat een ongeval met een elektrische wagen tot hoge herstellingskosten kan leiden, vooral omwille van de complexere elektronica.
Hoe oud je wagen ook is, als er geen totaalverlies is, dan dekt een full omnium de volledige herstellingskosten. Bij een ongeval kunnen die kosten makkelijk hoog oplopen, dus ook die overweging moet meespelen in je beslissing. Als alternatief kun je een mini-omnium overwegen, die je verzekert tegen brand, diefstal of inbraak, glasbreuk, aanrijding met dieren, storm en hagel en andere natuurkrachten.
Autoverzekeringen vergelijken? Met Independer.be leg je diverse verzekeraars naast elkaar.
Lees verder op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Independer
Is elektrisch rijden duurder of goedkoper dan met benzine? Gebruik de ‘total cost of ownership’ als maatstaf