preventie

De schrik van fietsdieven keert terug: ‘We kunnen ze weer op heterdaad betrappen’

© Kris Hossey

Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) heeft een wetsontwerp klaar dat alle juridische beslommeringen rond de lokfiets wegwerkt. Met zo’n fiets met gps-tracker kan de politie fietsdieven volgen en opsporen.

Farid El Mabrouk

Sinds de coronacrisis is het aantal fietsdiefstallen nationaal flink ­gedaald, maar daar is in de grote (studenten)steden helemaal niets van te merken. Integendeel. In ­steden zoals Gent, Leuven en Brussel zit het fenomeen op een recordhoogte. Tot wanhoop van politie en parket.

Verschillende politiezones ­gingen op zoek naar manieren om de dievenbendes aan banden te leggen. Gent, Oostende, Leuven en nog andere korpsen grepen naar een recept dat in Nederland al ­jaren met succes wordt gebruikt: de lokfiets. Het gaat om een fiets met gps-tracker die de politie neerzet op plaatsen waar veel diefstallen plaatsvinden. Wanneer het ­rijwiel wordt meegenomen, gaat er een alarm af en kunnen agenten de dieven volgen en opsporen.

Te logge procedure

De lokfiets werkte ook hier. Tot het gerecht aan de alarmbel trok. ­Juridisch valt de aanpak onder de bijzondere opsporingsmethodes, geregeld via de zogenoemde BOM-wet. En die mag enkel worden in­gezet tegen de georganiseerde ­misdaad. Wanneer er vermoedens zijn dat er een bende achter de ­diefstallen zit, kan het wel, maar de procedure is zo log dat steden de lokfiets op stal zetten. Er dient een speciale magistraat te worden aangesproken, een vertrouwelijk ­dossier moet worden aangelegd, er zijn speciale pv’s vereist … Te in­gewikkeld dus. Terwijl iedereen op de eigen fiets zonder enig ­probleem wel een tracker mag ­zetten.

Mathias De Clercq (Open VLD), burgemeester van Gent, smeekte samen met zijn korpschef Filip Rasschaert in het voorjaar zijn ­partijgenoot Van Quickenborne in een brief om de problemen op te lossen. De minister gaat daar nu op in. Vorige maand keurde de ­ministerraad een wetsontwerp van zijn hand goed dat het Wetboek van Strafvordering zo aanpast dat een lokfiets niet meer onder de BOM-wet valt. Het ontwerp ligt nu nog voor advies bij de Raad van ­State en moet nadien nog door de Kamer worden goedgekeurd. Maar indien alles goed gaat, moet de wet ergens in het najaar klaar zijn. ­De bedoeling is dat het college van procureurs-generaal nadien nog een richtlijn uitwerkt zodat alle ­politiekorpsen de lokfiets op eenzelfde manier inzetten.

‘Door de lokfietsen kunnen meer dieven op heterdaad worden betrapt en kan er sneller paal en perk worden gesteld aan plagen van vaak systematische fietsdiefstallen. Het kan ook leiden tot meer ontdekkingen van grote aantallen gestolen fietsen, meer arrestaties van dieven en meer fietsen die worden teruggegeven aan rechtmatige eigenaars’, zegt minister Van Quickenborne.

In Gent kijken ze reikhalzend uit naar de terugkeer van de ­lokfiets. ‘Wij zijn hier bijzonder blij mee. Het is een belangrijk instrument in de strijd tegen fietsdiefstallen. Eindelijk zullen we het zonder enige reserve kunnen ­inzetten’, zegt waarnemend burgemeester Filip Watteeuw (Groen). Ook de Gentse politie reageert ­tevreden.