Italië wil de prijs van vliegtickets plafonneren, maar Ryanair vergelijkt de maatregel met “Sovjet-Unie van 1927”

Er zijn spanningen ontstaan tussen Ryanair en de Italiaanse regering. De laatste wil – en tenzij er een ommekeer plaatsvindt, zal – de prijzen van vliegtickets tussen de eilanden (Sicilië en Sardinië) en het vasteland plafonneren. De Europese Commissie zal zich over de kwestie buigen.

Waarom is dit belangrijk?

Binnen de Europese Unie is het in principe de vrije concurrentie die de prijs van veel diensten bepaalt, inclusief vliegtickets. Door deze te plafonneren, zou Italië een precedent kunnen scheppen.

In het nieuws: ondanks de woede van Ryanair, houdt Meloni vol.

  • Deze week heeft de Italiaanse regering een maatregel goedgekeurd om de prijzen van vluchten tussen Italiaanse eilanden en het vasteland te plafonneren.
  • Eddie Wilson, de baas van Ryanair, de luchtvaartmaatschappij die het meest getroffen wordt door deze vluchten, is woedend.

“Zelfs op Zweinstein begrijpen ze hoe de markt werkt”

Details: hoe ziet de maatregel eruit?

  • Tijdens piekperioden heeft Ryanair de gewoonte om de prijzen van vluchten tussen Sicilië en Sardinië en het Italiaanse vasteland enorm te verhogen. Tot wel 830 procent hoger dan het gemiddelde, volgens een recente berekening van de Corriere della Sera. Een praktijk die de regering-Meloni niet aanstaat.
  • Om te voorkomen dat de low-costmaatschappij dit beleid voortzet, heeft de Italiaanse regering maandag een maatregel goedgekeurd om de prijs van deze tickets te plafonneren. Dit moet gebeuren door het verbieden van het gebruik van algoritmes waarmee Ryanair zijn prijzen kan laten variëren op basis van het aantal internetgebruikers dat informatie opvraagt over vluchten tijdens bepaalde periodes.
  • Het doel is om te voorkomen dat Ryanair de prijzen van de meest populaire periodes met meer dan 200 procent verhoogt ten opzichte van het gemiddelde tarief. Zoals Politico opmerkt, blijft de manier om deze “gemiddelde prijs” te berekenen op dit moment echter relatief vaag.

De reacties: de baas van Ryanair is verbaasd.

  • De afgelopen dagen heeft de CEO van Ryanair scherpe kritiek geuit op de maatregel. In een verklaring noemde Wilson die “illegaal”.
  • Volgens hem zal de maatregel “onvoorziene gevolgen hebben”. In La Repubblica legde hij uit dat een plafonnering zijn bedrijf ertoe zou brengen het aantal vluchten tussen de Italiaanse eilanden en het vasteland te verminderen en naar andere bestemmingen te kijken. “Minder vluchten en minder vliegtuigstoelen zullen leiden tot hogere prijzen, niet tot lagere”, waarschuwde hij.
  • De boze baas van de Ierse maatschappij gebruikte ook weinig vleiende vergelijkingen om de regering-Meloni te beschrijven.
    • “Weet je wie heeft geprobeerd de prijzen vast te stellen in plaats van de markt te volgen? De Sovjet-Unie in 1927. En dat werkte niet. Zelfs op Zweinstein begrijpen ze dat het aanbod van een product moet worden verhoogd om de prijzen te verlagen”, zei hij ironisch.
    • Wat betreft de algoritmes die Ryanair zou gebruiken, noemde hij het “een samenzweringstheorie gebaseerd op de verbeelding van mensen die niet genoeg werk hebben”.
  • Donderdag reageerde de minister van Made in Italy.
    • “Ryanair heeft goede adviseurs nodig op het gebied van handelsrecht, iemand die de markt begrijpt, want in de loop der jaren hebben ze een zekere ongeduldigheid getoond ten opzichte van de marktregels”, aldus Adolfo Urso bij TgCom24, eraan herinnerend dat de low-costmaatschappij de afgelopen jaren elf keer is beboet door de mededingingsautoriteit.
    • Hij verzekerde ook dat de maatregel van zijn regering in overeenstemming was met de Europese regelgeving.

Brussel vraagt om aanvullende informatie

En nu: het Italiaanse parlement… en de Europese Commissie.

  • Nu de regering-Meloni de maatregel heeft goedgekeurd, heeft de Italiaanse Kamer twee maanden de tijd om groen licht te geven, nadat eventueel amendementen zijn ingediend.
  • Tegelijkertijd zal de kwestie toch worden bekeken door de Europese Commissie. Haar woordvoerder gaf donderdag aan dat zij Italië om meer informatie over de maatregel heeft gevraagd.
    • Hoewel Brussel over het algemeen “maatregelen ter bevordering van betaalbare connectiviteit ondersteunt, in overeenstemming met de regels van de interne markt van de EU”, is “duurzame concurrentie met vrije prijsstelling over het algemeen de beste garantie voor betaalbare prijzen”, zo liet hij weten.
  • In theorie laat de EU toe dat overheidsinstanties de prijs van bepaalde vluchten reguleren. Meestal gaat het om vluchten naar nogal afgelegen bestemmingen. Met honderden vluchten alleen al tijdens het hoogseizoen in de zomer lijken Sardinië en Sicilië niet binnen dit plaatje te passen.
    • Volgens de regering-Meloni is er echter “geen geschikt marktalternatief” voor vluchten van en naar Sicilië en Sardinië. En, zo benadrukt ze, de Europese regels schrijven voor dat “de staat ingrijpt wanneer de burger wordt onderworpen aan een handeling die niet voldoet aan de marktregels.”
    • Het valt nog te bezien of de rechtvaardigingen van Rome Brussel zullen overtuigen. (as)
Meer