Hier roesten ook moderne auto’s het eerst en zo kun je dat voorkomen
Auto’s roesten tegenwoordig veel minder snel dan vroeger, maar toch vormt zich ook bij moderne wagens op sommige plekken nog corrosie. De meest voorkomende zwakke punten zijn de voorste wielkasten en dat komt niet door opspattende steentjes of regenwater.
De binnenkant van de wielkasten is namelijk goed beschermd tegen opspattend water en steentjes door een kunststoffen beschermkap. De kap is wel de oorzaak, maar het gevaar komt van boven. Want elke keer als het regent, vegen de ruitenwissers het water naar beneden, waarna het via roosters wordt afgevoerd naar de straat.
De roosters gaan over in een afvoerbuis en die komt uit aan de achterkant van de wielkast. Het weggeveegde regenwater, maar ook het ‘gewone’ regenwater loopt via deze roosters achter de beschermkap in de wielkast naar de weg. Althans: de eerste paar jaar. Maar het duurt in de regel niet veel langer voor daar verandering in komt.
Modder
Behalve regen komen er via de voorruit namelijk ook zand, modder, blaadjes, pekel, stuifmeel en andere troep in de afvoerroosters en de afvoer terecht. Al helemaal wanneer je onder de bomen parkeert. Na verloop van tijd blokkeert dit vuil de afvoer en begint het zich op te hopen achter de kunststoffen kap. De smurrie van pekel en halfvergane bladeren droogt nauwelijks en zorgt al vrij snel voor corrosie.
Volgens experts van het Duitse opinieblad Focus verdient het aanbeveling om eens in de twee tot vier jaar de beschermkap aan de binnenzijde van de wielkast te (laten) verwijderen, waarna alle aangekoekte resten weggehaald kunnen worden. Zoals op deze video van Focus te zien is, zal het je verbazen hoeveel viezigheid zich in vrij korte tijd kan verzamelen op deze plekken.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
"Koppeling kan zelfs slijten als de motor niet draait”: met deze vijf handelingen voorkom je vroegtijdige slijtage
De koppeling van je auto heeft het zwaar. Het is daarom niet verwonderlijk dat die na verloop van tijd versleten is en bij een bepaalde kilometerstand vervangen moet worden. Met deze tips stel je dat moment zo lang mogelijk uit. -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
PREMIUM
Nu steeds meer mensen een occasie kopen: 10 vermijdbare fouten bij het kopen van een tweedehands auto
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter